Katwijkse watersamenwerking van start

Atie Kuijt —  19 april 2018

Gemeente Katwijk, drinkwaterbedrijf en natuurbeheerder Dunea en het hoogheemraadschap van Rijnland hebben op 17 april de handtekeningen gezet onder de Strategische Samenwerkingsagenda. Hiermee maken de drie partijen de afspraak om de uitdagingen rond water in de gemeente gezamenlijk aan te gaan.

Katwijk, Dunea en Rijnland werken al veel samen, bijvoorbeeld bij nieuwbouw van woningen, beheer en onderhoud in de afvalwaterketen en bij kustversterkingsprojecten. Toch denken zij dat er nog meer samenwerking nodig is de komende jaren. Wethouder Klaas Jan van der Bent: ‘Water is actueler dan ooit. Met nieuwe uitdagingen als klimaatverandering en bevolkingsgroei, is het belangrijk om de impact te verkennen en plannen te maken om samen op nieuwe ontwikkelingen te kunnen inspelen. Zo bereiden we Katwijk beter voor op de toekomst.’

Overzicht & efficiency“Katwijk is bij uitstek de plek waar je ziet hoe we in Nederland met water omgaan,” zo verklaart hoogheemraad van Rijnland Martine Leewis. “Kijk naar het uitwateringsgemaal, Kustwerk Katwijk en de drinkwatervoorziening vanuit de duinen. De toekomst vraagt weer nieuwe oplossingen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met extreme regenbuien? Kunnen we in de nieuwe duurzame wijk Valkenburg samen innovaties op het gebied van afvalwater toepassen? Op al deze onderwerpen gaan we ons gezamenlijk richten.”

Fijne leefomgeving“We kijken waar winst zit in samenwerking,” vertelt Wim Drossaert, directeur van Dunea. “We kijken samen naar de waterkwaliteit van de Oude Rijn en het Valkenburgse Meer. Hoe kan waterkwaliteit straks beter bijdragen aan een fijne leefomgeving? Als drinkwaterbedrijf weten we als geen ander hoe belangrijk schoon zoet water is. Maar ook als natuurbeheerder zien we toegevoegde waarde in de samenwerking. Met een wandelroute rond Katwijk, door het Nationaal Park Hollands Duinen, kun je alle aspecten van water goed zien en ervan genieten.”

Atie Kuijt

Vanuit het geloof dat God regeert, neem ik mijn verantwoordelijkheid een bijdrage te leveren in onze samenleving. Vanuit de politiek, vanuit de ChristenUnie, zet ik me in voor een betrokken, maar ook stabiel bestuur. Daarbij gaat het om het welzijn van jong en oud, sterk en kwetsbaar, van gezinnen en alleenstaanden. Betrokkenheid in de samenleving betekent voor mij dat ik dicht bij de burger sta, dat ik serieus naar hen luister. Hun inbreng en overtuiging spelen een belangrijke rol in mijn overwegingen om tot besluiten te komen. Niet over de hoofden van de burgers heen, maar samen met hen! Met politieke spelletjes houd ik mij niet bezig. Mijn motto is: Je praat niet alleen, maar je doet ook wat je zegt.