Toerisme, recreatie en cultuur in Katwijk

Atie Kuijt —  14 november 2015

Toerisme, recreatie en cultuur heeft al decennia een belangrijke rol in Katwijk gespeeld. De gemeente Katwijk heeft met verschillende partijen een toeristische agenda opgesteld. De ChristenUnie vindt dit een goede start en kan zich op hoofdlijnen vinden in deze toeristische agenda.
foto cultuur
De agenda biedt kansen om samen met partners de komende tijd verder door te bouwen op het gebied van toerisme, recreatie en cultuur. Wat de ChristenUnie betreft krijgt de cultuur van de drie dorpskernen een grotere rol toebedeeld in deze agenda.

Toerisme verdient een stimulans in Katwijk,een gezinsbadplaats waar zowel toeristen als eigen bewoners heerlijk kunnen verblijven. Bijna gedurende alle jaargetijden genieten mensen van het strand, de duinen, het wandelgebied langs de Boulevard. Katwijk is nog aantrekkelijker geworden door de realisatie van de prachtige genomineerde parkeergarage aan de Boulevard. Maar Katwijk is meer dan alleen de Boulevard, strand en duinen en het winkelgebied in het centrum. Het is een uitdaging voor de gemeente Katwijk om juist de drie prachtige kernen met hun eigen cultuur meer uit te werken en te promoten. De ChristenUnie vindt dat de focus op het gebied van toerisme en cultuur op heel de gemeente moet komen.

Natuurlijk speelt marketing een rol bij het promoten van Katwijk, maar wat de ChristenUnie betreft zal citymarketing binding moeten realiseren tussen de evenementenorganisaties, ondernemers en verenigingen. Er worden veel evenementen georganiseerd in Katwijk, waarbij heel veel vrijwilligers betrokken zijn. Dan is het belangrijk om de krachten te bundelen zodat iedere organisatie haar eigen kwaliteit in het geheel kan presenteren.  Het moet een doel zijn om juist de organisaties en verenigingen te versterken zodat de evenementen een krachtiger uitstraling krijgen naar buiten. Katwijk nog aantrekkelijker maken voor mensen van buitenaf.

Er is een budget van 100.000 euro beschikbaar gesteld voor twee jaar door de gemeente, mits het bedrijfsleven hiervan de helft financiert.  Wat de ChristenUnie betreft wordt een deel van het geld gebruikt voor het maken van beleid van de cultuurhistorie van alle dorpskernen.  Ons voorstel is om in samenwerking met ondernemers fiets, wandel en vaarroutes in combinatie met culturele bezienswaardigheden in de dorpskernen te organiseren, gezellig met eten en drinken. Er moet vanuit win-win gedacht gaan worden. Nu eens geen algemene bekendheid geven aan Katwijk, maar het concrete product aanbieden van een kant en klaar dagje uit in Katwijk. Wethouder Knape omarmde ons voorstel en wij zien de verdere ontwikkeling van deze plannen graag tegemoet.

De ChristenUnie heeft zich hard gemaakt voor waterrecreatie, watersport en maritiem Katwijk.  Mooi dat deze onderwerpen een plek gekregen in de toeristische agenda en de ChristenUnie zal op dit onderwerp actief blijven meedoen.

Atie Kuijt

Vanuit het geloof dat God regeert, neem ik mijn verantwoordelijkheid een bijdrage te leveren in onze samenleving. Vanuit de politiek, vanuit de ChristenUnie, zet ik me in voor een betrokken, maar ook stabiel bestuur. Daarbij gaat het om het welzijn van jong en oud, sterk en kwetsbaar, van gezinnen en alleenstaanden. Betrokkenheid in de samenleving betekent voor mij dat ik dicht bij de burger sta, dat ik serieus naar hen luister. Hun inbreng en overtuiging spelen een belangrijke rol in mijn overwegingen om tot besluiten te komen. Niet over de hoofden van de burgers heen, maar samen met hen! Met politieke spelletjes houd ik mij niet bezig. Mijn motto is: Je praat niet alleen, maar je doet ook wat je zegt.