Minder parkeerplaatsen Katwijk Centrum opheffen

Gert Varkevisser —  19 november 2014

Hef 50 parkeerplaatsen op bij de Noord-of de Zuid-duinen zodat de parkeergarage aan de Boulevard begin 2015 open kan. Dat stelt de ChristenUnie nadat de provinciale omgevingsdienst heeft aangegeven dat de gemeente slechts 50 parkeerplaatsen dient op te heffen binnen een bepaald gebied in Katwijk aan Zee. Daarmee is een motie van de gemeenteraad uit maart 2014 succesvol uitgevoerd.

parkeerplaatsen zuidduinen

Parkeerplaatsen opheffen
Binnenkort is de parkeergarage aan de Boulevard klaar. De eis van de provinciale omgevingsdienst is dat vier weken voor ingebruikname er minimaal 50 parkeerplaatsen op straatniveau zijn opgeheven. Eerder was de eis dat er 157 parkeerplaatsen uit de Princestraat en van het Andreasplein en Baljuwplein zouden verdwijnen. Die eis betekende dat er grote tijdsdruk staat op het herinrichten van het centrum. “Als het herinrichten niet goed wordt doordacht, maar juist wordt afgeraffeld om te voldoen aan de eis van de provincie, dan hebben we er jarenlang spijt van”, zei voormalig ChristenUnie-raadslid Klaas Jan van der Bent.

Motie
Van der Bent protesteerde begin 2014 tegen de provinciale eis en heeft via een motie, die raadsbreed werd gedragen, het college opgeroepen het aantal van 157 parkeerplaatsen fors terug te brengen en te zorgen dat de gemeente zelf mag bepalen waar de parkeerplaatsen opgeheven kunnen worden. Het college heeft dat gedaan, maar stelde tegelijkertijd wel voor om – op advies van de klankbordgroep Aantrekkelijk Centrum – onderzoek te doen naar het opheffen van 55 parkeerplaatsen aan de Boulevard. De ChristenUnie heeft toen samen met enkele andere partijen geregeld dat dit pas wordt gedaan als er duidelijkheid is van de provincie over het aantal op te heffen parkeerplaatsen en als het echt niet anders kan. Nu blijkt dat het niet nodig is en ook dat het anders kan. De provincie heeft namelijk laten weten dat er niet 157 maar slechts 50 parkeerplaatsen moeten worden opgeheven. En de gemeente mag binnen een bepaald gebied in Katwijk aan Zee zelf besluiten waar dat gebeurt. De ChristenUnie stelt daarom voor tijdelijk 50 parkeerplaatsen bij de Noord- of de Zuid-duinen op te heffen. Daardoor worden bewoners van het Centrum en de Boulevard niet getroffen.

Mooiste dorpsplein
Pas als de plannen voor het autoluw en aantrekkelijk Centrum uitgevoerd zijn, kunnen er definitief parkeerplaatsen in de Princestraat en op het Andreasplein worden opgeven. Van de Princestraat kan dan de mooiste winkelstraat van de regio worden gemaakt. En van het Andreasplein het mooiste dorpsplein van Katwijk aan Zee.

Gert Varkevisser

Gert Varkevisser (37 jaar) is getrouwd en heeft een zoon en een dochter. Na zijn studie Bestuurskunde aan de Universiteit van Leiden is Gert sinds 2002 werkzaam bij de Rijksoverheid. Sinds 27 oktober 2011 is Gert toegetreden tot de gemeenteraad van Katwijk.

Eén reactie aan Minder parkeerplaatsen Katwijk Centrum opheffen

1. Goed werk van de ChristenUnie! Dat mag best wel eens gezegd worden. Ga zo door, ik sta achter jullie.
    Jan Mimpen