ChristenUnie: stimuleer energiebesparing en bouwnijverheid

Gerard Mostert jr. —  2 oktober 2014

Afgelopen maandag 29 september heeft de minister van wonen en rijksdienst een convenant getekend zodat honderdduizenden huiseigenaren hun huis energieneutraal kunnen maken. Door de rijtjeshuizen die gebouwd zijn tussen 1950 en 1980 beter te isoleren, te voorzien van zonnepanelen en door andere technische verbeteringen aan te brengen, wordt het huis niet alleen meer waard maar zal uiteindelijk de energie nota nul zijn. Dat betekent dat er geen kosten voor energie meer gemaakt zullen worden.meterteller-op-nul

De ChristenUnie vindt het van groot belang dat we goed omgaan met Gods schepping. Door minder fossiele energie te gebruiken putten we de aarde niet verder uit en zijn we minder afhankelijk van onze olie en gas leveranciers zoals Rusland. Raadslid Gerard Mostert jr. zegt daarover: “We moeten dit als een kans zien om het (lokale) bedrijfsleven een steun in de rug te geven. Dergelijke projecten zijn een belangrijke steun in de rug voor bouwbedrijven.”

Daarnaast heeft de ChristenUnie aan het begin van deze maand aandacht gevraagd voor energiezuinige openbare verlichting. Door verkeerslichten en straat verlichting uit te rusten met zuinige verlichting besparen we niet alleen geld maar verbruiken we ook minder energie. Ook kan straatverlichting gedimd worden. “Niet alle verlichting hoeft vol gas aan. De gemeente Katwijk heeft een verantwoordelijkheid om zuinig te zijn met energie en geld. Pak de kansen die er nu liggen.” aldus Mostert.

De ChristenUnie wil dat Katwijk bij de duurzaamste gemeenten van Nederland te gaat horen. Er zijn genoeg mogelijkheden om daar ook mee aan de slag te gaan. Katwijk moet werk maken van schone energie in plaats van windmolens op zee die de horizon vervuilen. Er is nog veel werk aan de winkel, maar de stappen in de goede richting kunnen en moeten nu worden gezet.

De vragen die zijn gesteld aan het college kunt u via onderstaande link bekijken.

Vragen ex art. 41 RvO over convenant nul op de meter

Vragen ex art. 41 RvO over deelname monitor Opembare Verlichting en Verkeersregelinstallaties (2)

Gerard Mostert jr.

Mijn naam is Gerard Mostert, ik ben 28 jaar, en ik werk bij ProDemos in Den Haag als educatief medewerker en coach. Ik ben actief in het verenigingsleven als muzikant bij de Flora Band.
De ChristenUnie is mijn partij omdat wij bouwen aan een toekomst voor Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg. Ik wil mij inzetten voor een gemeente die ambitie heeft om de schepping te onderhouden en te bewaren. Samen met mijn collega raadsleden maak ik mij sterk voor een samenleving waar we oog hebben voor elkaar. Niet ik, maar wij!
In mijn politieke werk geeft Gods woord mij het fundament waarop ik mijn steentje bij kan dragen.