Veilig naar het Katwijkse strand

Gert Varkevisser —  6 augustus 2014

Onderstaand persbericht is afkomstig van de gemeente Katwijk. In het persbericht wordt melding gemaakt van een flyer waarin uitleg wordt gegeven over de gevaren van de zee. De flyer is hier te downloaden. Landelijk is er ook aandacht voor geweest. Zie hier de video van de NOS en hier die van Hart van Nederland.

Veilig naar het Katwijkse strand
Gemeente en hulpdiensten vragen aandacht voor gevaren van de zee

Naar aanleiding van het noodlottige ongeval op het strand hebben de KNRM, de KRB en de gemeente Katwijk een extra flyer ontwikkeld, naast het bestaande voorlichtingsmateriaal van de KNRM en de KRB. Deze wordt op dit moment aangeboden aan strandpaviljoens, campings, bed & breakfasts en de strandposten. De flyer is er ook in het Duits, Engels en Pools.

flyer

Uitleg over de gevaren van de zee
Katwijkers zijn vaak bekend met de zee en kennen de gevaren. Toeristen die niet vertrouwd zijn met de zee, zijn zich hiervan nauwelijks bewust. De KNRM en KRB informeren hier elk jaar over met eigen informatiemateriaal. In de flyer wordt nogmaals uitgelegd dat een dagje aan het Katwijkse strand leuk is, maar dat de zee altijd gevaren kent. Ook wordt meer verteld over muien en hoe je hiermee het beste om kunt gaan. Als er extra gevaar dreigt, maakt de KRB dit op het strand kenbaar door een gele (extra gevaarlijk) of rode (verboden te zwemmen) vlag te hijsen bij elk strandpaviljoen en bij de strandposten. De flyer geeft ook tips wat te doen als iemand in het water in nood is.

Overige maatregelen
Naast de flyer wordt later deze week ook een bijpassende poster bezorgd bij toeristische locaties in Katwijk. Verder zullen nog deze week de KRB, KNRM, strandpolitie en gemeente samenkomen om te bespreken welke mogelijkheden er zijn om de zichtbaarheid van de verschillende instanties op het strand de rest van dit strandseizoen verder te vergroten. Veiligheid is niet te garanderen en ongevallen zijn niet uit te sluiten, maar het geeft wel de overtuiging dat alle partijen er alles aan doen de risico’s voor alle gasten en inwoners van Katwijk zo klein mogelijk te houden.

Gert Varkevisser

Gert Varkevisser (37 jaar) is getrouwd en heeft een zoon en een dochter. Na zijn studie Bestuurskunde aan de Universiteit van Leiden is Gert sinds 2002 werkzaam bij de Rijksoverheid. Sinds 27 oktober 2011 is Gert toegetreden tot de gemeenteraad van Katwijk.