“Heel Katwijk kijkt uit naar een stralend witte kerk”

Gert Varkevisser —  14 maart 2014

De werkzaamheden voor de restauratie van de toren van de Oude Kerk aan de Boulevard starten volgende maand. Dat schrijft de gemeente in een persbericht. De toren krijgt een ‘schoonheidsmasker’ en is naar verwachting begin van de zomer weer wit. “Hier kijkt heel Katwijk naar uit: een stralend witte kerk aan de prachtige Boulevard!”, zegt Gert Varkevisser van de ChristenUnie.

toren oude kerk christenunie katwijk

De ChristenUnie heeft de afgelopen jaren vaak aandacht gevraagd voor de restauratie van monumenten en met name die van de toren van de Oude Kerk. Daarbij werd steeds gewezen op de subsidiemogelijkheden van de provincie. De gemeente heeft dit jaar opnieuw subsidie aangevraagd voor de restauratie van de toren.

Lees hieronder het persbericht van de gemeente Katwijk

Schoonheidsmasker voor toren Andreaskerk
De toren van de Andreaskerk is nog steeds baksteenbruin in plaats van gepleisterd. Daar komt dit voorjaar verandering in. Onlangs is er een proefstuk op de toren aangebracht met een speciale ontzoutingspasta die het zout uit de bakstenen moet trekken. In april verdwijnt de hele toren in de steigers. Naar verwachting komen er aan het begin van de zomer weer frisse torenmuren tevoorschijn.

Recept
Proefstuk_masker_toren_Andreaskerk 2TNO heeft een speciaal recept gemaakt voor de ontzoutingspasta, waarbij rekening is gehouden met het type baksteen en de poriën van de baksteen. Het is net als bij een masker voor een mensenhuid, dat het beste werkt als het op het huidtype is afgestemd. In april, als de weersomstandigheden gunstig zijn, verdwijnt de toren achter de steigers en krijgt de hele torenmuur een behandeling. Als de steigers aan het begin van de zomer weer verdwijnen, komen er weer frisse, ontzoute en gekaleide muren tevoorschijn.

Zout
De muren van de Oude Kerk en van de toren zitten vol met zout, mede veroorzaakt door optrekkend vocht en een afsluitende verf die jaren geleden op de muren is aangebracht. Dit heeft tot gevolg dat de pleisterlagen aan de binnenzijde van de kerk door het zout van de muur worden gedrukt. Aan de buitenzijde werd het metselwerk aangetast en kwam de verflaag los. In overleg met TNO, die door middel van boringen het vocht- en zoutgehalte in de baksteen meet, en een speciale restauratiearchitect, onderzoeken de kerkgemeente en de gemeente al jaren de beste aanpak voor de kerkmuren. In 2011 zijn de muren van de kerk van een kaleilaag voorzien, die de zouten uit het metselwerk doorlaat en de muren laat ademen.

Kaleilaag
De kerkgemeente is voor bijdragen aan het onderhoud en de restauratie van de kerk grotendeels afhankelijk van financiële ondersteuning vanuit de rijksoverheid. Omdat in 2012 de onderhoudssubsidie kwam te vervallen, is de kaleilaag in najaar 2011 opgezet. Dit had tot gevolg dat de kaleilaag in een jaargetijde met hoge luchtvochtigheid is aangebracht en daardoor vlekkerig is geworden. Inmiddels laat de kaleilaag van de kerk hier en daar alweer los als gevolg van de opname van zouten, wat betekent dat de kaleilaag werkt als bedoeld. Bij het aanbrengen van de kaleilaag op de toren, die destijds een te hoog zoutgehalte had om goed te kunnen behandelen, zal ook de laag op de kerk worden gerepareerd. Voor de restauratie is subsidie bij de provincie aangevraagd.

(Bron: gemeente Katwijk)

Gert Varkevisser

Gert Varkevisser (37 jaar) is getrouwd en heeft een zoon en een dochter. Na zijn studie Bestuurskunde aan de Universiteit van Leiden is Gert sinds 2002 werkzaam bij de Rijksoverheid. Sinds 27 oktober 2011 is Gert toegetreden tot de gemeenteraad van Katwijk.