Tegenprestatie bij uitkering?

Gert Varkevisser —  27 januari 2014

In het Witte Weekblad werd de politieke partijen gevraagd te reageren op de stelling “Mensen met een uitkering moeten een tegenprestatie leveren”. Dit is het antwoord van de ChristenUnie Katwijk: “Eens. Wij vinden het belangrijk dat mensen meedoen in de maatschappij. Een tegenprestatie leveren is nuttig voor de samenleving en voor de persoon zelf. Het is een goede opstap naar werk(ritme), het voorkomt sociaal isolement en het draagt bij aan persoonlijke ontwikkeling. Ook staan wij positief tegenover de wederkerigheid: iets terugdoen voor de samenleving als je een uitkering van de overheid ontvangt. Daarbij geldt wel: wie ziek, gehandicapt of mantelzorger is, wordt uitgezonderd. En iemand moet zelf met een voorstel komen, want motivatie is belangrijk. Wat heb je er aan als iemand met een chagrijnig gezicht koffie schenkt in een bejaardentehuis?”

image

De ChristenUnie heeft zich in het verleden al uitgesproken voor de tegenprestatie. Toen de Wet werk en bijstand in 2012 werd gewijzigd heeft de ChristenUnie het College gevraagd om de ‘tegenprestatie naar vermogen’ in Katwijk in te zetten. Later dat jaar schreef wethouder Mostert dat in Katwijk de tegenprestatie wordt ingezet.

Gert Varkevisser

Gert Varkevisser (37 jaar) is getrouwd en heeft een zoon en een dochter. Na zijn studie Bestuurskunde aan de Universiteit van Leiden is Gert sinds 2002 werkzaam bij de Rijksoverheid. Sinds 27 oktober 2011 is Gert toegetreden tot de gemeenteraad van Katwijk.