Oude Kerk Katwijk en Grote Kerk Rijnsburg snel in ere herstellen

Gert Varkevisser —  25 januari 2014

De toren van de Oude Kerk is rond de zomer weer wit. Dat gaf de burgemeester aan op vragen van de ChristenUnie in de raadsvergadering van afgelopen donderdag. Gert Varkevisser (CU) tipte de gemeente net als vorig jaar op een provinciale subsidiepot van 1,5 miljoen euro voor de restauratie van rijksmonumenten. “Is de subsidieaanvraag al ingediend en wanneer is de toren weer wit?” vroeg Varkevisser.

toren oude kerk en toren grote kerk

“Het is belangrijk dat de toren snel wordt gerestaureerd zodat ook de kerkgemeente kan beginnen met het restaureren van de binnenkant van de kerk.” De burgemeester gaf aan dat de werkzaamheden in april starten en rond de zomer gereed zijn. De gemeente gaat ook opnieuw bij de provincie subsidie aanvragen voor de herstelwerkzaamheden.

Toren Grote Kerk Rijnsburg
De toren van de Grote Kerk in Rijnsburg is eveneens hard toe aan een opknapbeurt. De toren zit vol groene algen-aanslag. In de raadsvergadering vroeg de ChristenUnie of er actie kan worden ondernomen. De burgemeester antwoordde dat hij het met de ChristenUnie eens is dat de toren moet worden opgeknapt. Hij zal nagaan wat er moet gebeuren om de groene aanslag te verwijderen. Ook deze toren is eigendom van de gemeente Katwijk.

In ere herstellen
Beeldbepalende monumenten moeten in ere worden gehouden, vindt de ChristenUnie. Vorige week schreef de partij op haar website: ‘Het is ons een doorn in het oog dat de toren van de Oude Kerk nog steeds niet gerestaureerd is. De ChristenUnie wil juist dat beeldbepalende monumenten zoals de Oude Kerk en de Visserijschool in ere worden hersteld.’

Subsidiepot 1,5 miljoen euro
Het restaureren van de toren van de Oude Kerk kost veel geld. Niet alleen voor de gemeente die eigenaar is van de toren, maar ook voor de kerkgemeente die eigenaar is van de rest van de kerk. Net als vorig jaar wees de ChristenUnie beide partijen op de fikse subsidiepot van de provincie. Vorige jaar mislukte de subsidieaanvraag van de gemeente voor de toren van de Oude Kerk. De burgemeester gaf donderdag aan dat daarvan is geleerd en dat de gemeente het opnieuw gaat proberen. De gemeente heeft tot en met 28 februari de tijd om een goed onderbouwd restauratieplan in te dienen bij de provincie.

Snel aan de slag
Of er nu wel of niet subsidie komt van de provincie, de toren van de Oude Kerk moet zo snel mogelijk worden opgeknapt. De kerkgemeente wacht al jaren op het opknappen van de binnenkant van de kerk. Zij kunnen niet eerder starten dan nadat de buitenkant is opgeknapt. Hoe langer het duurt, hoe groter de kans dat de staat van de binnenkant verslechterd en de kosten voor de kerkgemeente daardoor toenemen. Het orgel, dat aan de kant van de toren hangt, heeft al flinke schade opgelopen door kalkafzetting van de muur van de toren.

Gert Varkevisser

Gert Varkevisser (37 jaar) is getrouwd en heeft een zoon en een dochter. Na zijn studie Bestuurskunde aan de Universiteit van Leiden is Gert sinds 2002 werkzaam bij de Rijksoverheid. Sinds 27 oktober 2011 is Gert toegetreden tot de gemeenteraad van Katwijk.