‘De gemeenteraad moet nu lef tonen en Andreasplein openhouden’

Klaas Jan van der Bent —  21 januari 2014

Inmiddels is het duidelijk geworden dat de meeste politieke partijen geen Cultuurhuis op het Andreasplein willen. In de Katwijksche Post van 16 januari spreken bijna alle partijen zich zo uit. Sommige partijen hebben echter nog geen mening.
ChristenUnie Katwijk Andreasplein autos
De ChristenUnie vindt dat de politieke partijen niet alleen in de krant hun stem moeten laten gelden maar donderdag in de gemeenteraad gelijk de daad bij het woord moeten voegen. “We zullen een motie indien om het Andreasplein open te houden. De gemeenteraad moet nu lef tonen en besluiten dat het Andreasplein niet bebouwd gaat worden”, zegt Klaas Jan van der Bent, fractievoorzitter van de ChristenUnie. “Wij willen er juist het mooiste plein van Katwijk aan Zee van maken!”

Tegen bebouwing Andreasplein
In november nam de ChristenUnie als eerste partij het standpunt ‘niet bouwen op Andreasplein’ in. Daarna volgden ook SGP, VVD, PVDA en Hart voor Katwijk. Ook nieuwe partijen als Kies Katwijk en D66 zijn tegen de locatie Andreasplein voor de nieuwe bibliotheek. GB en CDA lieten in de krant optekenen ‘geen mening’ te hebben. De ChristenUnie vindt dat ook deze partijen hom of kuit moeten geven. “De raad had in november al haar verantwoordelijkheid kunnen nemen. Dat had een hoop onrust gescheeld. Andere partijen schoven het onderwerp echter zonder commentaar door naar de inspraakprocedures. Nu deze procedures zijn afgerond kunnen we alsnog doen wat we toen hadden moeten doen: als raad besluiten dat we geen bebouwing op het Andreasplein wensen.”, aldus Van der Bent.

Het mooiste plein aan zee
De ChristenUnie wil het Andreasplein openhouden. Het is één van de laatste pleinen in Katwijk aan Zee. Veel mooie gebouwen zijn al gesloopt en veel open ruimte is al volgebouwd. We moeten dus zuinig zijn op de schaarse ruimte die we nog hebben. Het Andreasplein moet worden ingericht als een prachtig autovrij dorpsplein naast de monumentale Oude Kerk en het Andreashofje. We moeten hier het mooiste ‘plein aan zee’ van maken. Een plein als ontmoetingsplek waar gezelligheid en sfeer heersen in plaats van auto’s, beton en bakstenen.

Geen kolos, wel monument
Als er een nieuwe plek voor de bibliotheek moet komen dan kan deze prima op de plek van het oude vervallen postkantoor. Een nieuw gebouw met een monumentale uitstraling met een gezellig groen en autovrij Baljuwplein en met een fraaie verbinding naar de Louwestraat en de Schippersdam. Dat zou uitstekend kunnen bijdragen aan de beleving van de Katwijkse historie. Het biedt ook een mooie kans om in Katwijk eindelijk eens een monument te bouwen in plaats van te slopen.

Klaas Jan van der Bent

Posts Twitter Facebook

Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg vormen een schitterende gemeente met veel kwaliteiten maar ook grote uitdagingen. Om hier een succes van te maken is een sterk en daadkrachtig gemeentebestuur nodig. Iets wat op het lijf geschreven is van de ChristenUnie. Wij staan bekend om onze inhoudelijke politiek. Dat leidt tot een betrouwbaar en stabiel bestuur. Precies wat Katwijk nodig heeft. Onze kandidaten zijn betrokken bij wat er in onze gemeente speelt en stellen zich beschikbaar om deze klus te klaren. Laat u vertegenwoordigen door de ChristenUnie. Voor een stabiel en betrokken gemeentebestuur: stem ChristenUnie!

Eén reactie aan ‘De gemeenteraad moet nu lef tonen en Andreasplein openhouden’

1. Helemaal mee eens. Hou die partijen maar goed in de gaten die geen mening hebben, want die hebben ze wel degelijk en tillen ze over de verkiezingen heen. Hoezo democratische besluitvorming? Een plein geeft lucht aan de samenleving. Wat boompjes erop, nog wat bankjes, de kerk weer mooi wit, en klaar ben je. Wat betreft het slopen en volbouwen heeft Katwijk nog weinig geleerd van het verleden, dat blijkt.