ChristenUnie vraagt aandacht voor parkeerproblemen op Zeehosterrein

Gert Varkevisser —  17 januari 2014

Een parkeergarage die slecht bereikbaar is, bewoners die niet dichtbij hun eigen woning kunnen parkeren, gaten in de weg en onveilige situaties voor kinderen en rolstoelers. “Het is een stortbui aan klachten”, zegt Gert Varkevisser, raadslid voor de ChristenUnie. De klachten komen van bewoners, bezoekers en zorgverleners van het gezondheidscentrum op het Zeehosterrein.

Het gezondheidscentrum met daaronder de parkeergarage op het Zeehosterrein

Namens de ChristenUnie heeft Varkevisser de problemen aangekaart bij het College van B&W naar aanleiding van een artikel in het Witte Weekblad. “Ik ben gaan kijken en heb gesprekken gevoerd. Conclusie is – kort door de bocht – dat ik het College heb gevraagd een wethouder te sturen. Er moet daar wel het een en ander worden opgelost.”

Van-het-kastje-naar-de-muur
De bewoners kwamen er niet meer uit. Emails, brieven en gesprekken met allerlei partijen leidde niet tot het gewenste effect. “Ze wijzen allemaal naar elkaar. We worden van het kastje-naar-de-muur gestuurd”, aldus de bewoners. Hun woongenot is ernstig aangetast.

Slecht toegankelijke parkeergarage
Heikel punt is de toegang tot de parkeergarage. Deze is geregeld via een lift en een buitentrap. Echter, de lift is van 23.00 uur tot 07.00 uur niet in gebruik en ook niet op zondag. Verder ligt de trap regelmatig vol stuifzand en is niet toegankelijk voor mensen met een rollator, rolstoel of kinderwagen. Het alternatief is omlopen via de ingang voor auto’s, maar die weg heeft een behoorlijke hellingsgraad. Voor minder valide mensen is dat geen begaanbare weg. Tot slot is de toegangsweg naar de parkeergarage vol kuilen. Bij regen is het een modderpoel.

Parkeren in de wijk
Ook het parkeren in de wijk is een heikel punt. Bezoekers en medewerkers van Het Raamwerk en het gezondheidscentrum parkeren niet in de garage, maar op straat. Zonder te betalen en zonder vergunning. Dit tot ergernis van de bewoners die wél een vergunning hebben en wél betalen voor vergunning en parkeergarage. Tweede ergernis is dat zij vaak niet kunnen parkeren bij hun woning. Een onwenselijke situatie voor bewoners die minder valide zijn. Derde ergernis is dat naar verluidt de parkeerregels niet worden gehandhaafd.

Veiligheid op straat
Naast de parkeerproblemen zijn er in de wijk onveilige situaties op en rond de openbare weg. Scherpe tuinafscheidingen, wegobstakels die gevaarlijke situaties opleveren, rolstoelers die gemakkelijk tegen geparkeerde auto’s kunnen botsen of de weg op rijden.

Vragen aan College
De ChristenUnie heeft het College gevraagd of zij, waar nodig in overleg met andere partijen, wil zorgen voor oplossingen voor deze problemen in de wijk.

Zie hier de schriftelijke vragen die de ChristenUnie het College heeft gesteld.

Gert Varkevisser

Gert Varkevisser (37 jaar) is getrouwd en heeft een zoon en een dochter. Na zijn studie Bestuurskunde aan de Universiteit van Leiden is Gert sinds 2002 werkzaam bij de Rijksoverheid. Sinds 27 oktober 2011 is Gert toegetreden tot de gemeenteraad van Katwijk.