ChristenUnie Katwijk: geen steun handhavingsstrategie alcohol

Gert Varkevisser —  17 december 2013

De ChristenUnie Katwijk steunt de handhavingsstrategie van burgemeester Wienen met betrekking tot het alcoholbeleid niet. “Onwenselijk en onverstandig.” Dat zei Klaas Jan van der Bent over de maatregel om twee jaar lang niet handhavend op te treden in de horeca en in jongerencentra tegen jongeren en ondernemers die de wet overtreden. De ChristenUnie weegt het effect op de gezondheid van jongeren zwaarder dan de veronderstelde openbare orde risico’s.

nix-18-logo

Onwenselijk en onverstandig
De handhavingsstrategie (eerst overgangsregeling) heeft zowel landelijk als lokaal tot veel discussie geleid. De ChristenUnie had eerder al de burgemeester opgeroepen zijn gedoogbeleid van tafel te halen en heeft tijdens de laatste raadsvergadering opnieuw gezegd het geen wenselijke en verstandige strategie te vinden.

De feiten zijn dat overmatig alcoholgebruik door jongeren hun hersenen aantast en slecht is voor hun gezondheid. De burgemeester en een meerderheid van de raad (CDA, SGP, VVD, GemeenteBelangen en Hart voor Katwijk) vinden daarentegen dat de kans op openbare orde problemen (drinken op straat of illegale feesten) zwaarder moet worden gewogen. De ChristenUnie is echter van mening dat deze risico’s ook gelden voor de jongeren die straks buiten de gedoogregeling vallen en waartegen wel wordt opgetreden. De handhavingsstrategie biedt daarmee dus geen structurele oplossing. Het is dan ook beter de alcoholwet gewoon te handhaven en de gezondheid van jongeren te beschermen. Medio 2014 zal de gemeenteraad zelf een besluit nemen over de handhaving. Tot die tijd is dit nog een zelfstandige bevoegdheid van de burgemeester.

Ongelijkheid
De handhavingsstrategie schept ook ongelijkheid. De wet stelt voor iedereen één norm: onder de 18 jaar geen alcohol. Met de strategie van de burgemeester mag een jongere die 31 december 16 jaar wordt, nog twee jaar ongestraft drinken terwijl een jongere die een dag later 16 jaar wordt niet meer binnenkomt en een boete van 90 euro riskeert als hij een pilsje in zijn handen heeft. En in de horeca mag een 17 jarige wel tien bier bestellen, maar in de sportkantine krijgt hij voor één biertje na de wedstrijd een boete van 90 euro. En een restauranteigenaar wordt fors beboet als hij een jongere van 17 jaar een biertje verstrekt in bijzijn van zijn ouders, maar als een horecaondernemer een uur later diezelfde jongere tien bier verstrekt, dan wordt dat door de vingers gezien.

Toegangsleeftijd horeca
De burgemeester stelde de raad tevens voor om de toegangsleeftijd tot de horeca te verhogen naar 18 jaar. Jongeren die op 1 januari 2014 16 en 17 jaar zijn mogen nog wel naar binnen. De ChristenUnie is van mening dat jongeren graag willen uitgaan en dat daarvoor een gezond alternatief moet zijn. Nu de deuren dichtgooien voor jongeren die straks 16 jaar worden levert juist het risico op dat deze jongeren op straat of elders gaan drinken. En dat moet ook de burgemeester niet willen. De ChristenUnie vindt tevens dat de overheid de ondernemer niet moet belemmeren om alternatieve horeca voor jongeren onder de 18 jaar te ontwikkelen. In plaats van toegang verbieden, moet de discussie juist gaan over het stimuleren van gezond en veilig uitgaan voor jongeren. De burgemeester gaf aan dat dit zeker moet gebeuren en dat als er ondernemers zijn die alcoholvrije horeca willen exploiteren, zij een ontheffing kunnen krijgen voor de toegangsleeftijd van 18 jaar.

Gert Varkevisser

Gert Varkevisser (37 jaar) is getrouwd en heeft een zoon en een dochter. Na zijn studie Bestuurskunde aan de Universiteit van Leiden is Gert sinds 2002 werkzaam bij de Rijksoverheid. Sinds 27 oktober 2011 is Gert toegetreden tot de gemeenteraad van Katwijk.