ChristenUnie tegen bebouwing op Andreasplein

admin —  21 november 2013

In het Masterplan Katwijk aan Zee stelt het college voor om het ‘Cultuurhuis’ te bouwen op het Andreasplein. De ChristenUnie is het hier niet mee eens en heeft een duidelijk standpunt: niet bouwen op het Andreasplein.

massastudie cultuurhuis variant 2d

Massastudie variant cultuurhuis op het Andreasplein

Dit plein is een van de laatste pleinen in Katwijk aan Zee. Juist omdat zoveel mooie gebouwen al zijn gesloopt en veel open ruimte is volgebouwd moeten we zuinig zijn op de ruimte die we nog hebben. Na realisatie van de parkeergarage zullen de auto’s van het Andreasplein verdwijnen en kan dit als een prachtig dorpsplein worden ingericht naast de monumentale Oude Kerk en het Andreashofje. Dit biedt kansen om dit het mooiste ‘plein aan zee’ te maken.

Voor de nieuwe bibliotheek zijn er andere oplossingen zoals het voormalige hotel Riche of het Baljuwplein. Waar het cultuurhuis op de plek van Riche mogelijk veel geld zal kosten biedt het Baljuwplein interessante mogelijkheden. Het was dan ook teleurstellend om te zien dat deze locatie niet verder is uitgewerkt door het college. Men vond de locatie te klein. Volgens de ChristenUnie kan je dat ook omdraaien en is het geplande cultuurhuis misschien wel te groot.

In het Masterplan noemt men de dorpse band die loopt van de Oude Kerk naar het museum (via Louwestraat, Schippersdam) de verborgen authentieke kracht van Katwijk aan Zee. Het Baljuwplein ligt midden in dit gebied maar wordt nu ontsierd door het verlaten postkantoor en geparkeerde auto’s. Een fraaie kleinere variant van het cultuurhuis op deze plek, met een gezellig groen en autovrij Baljuwplein, zou uitstekend kunnen bijdragen aan de beleving van de Katwijkse historie en cultuur. Dit biedt een mooie kans om hier eindelijk eens een monument te bouwen in plaats van te slopen.

Het is slechts een idee maar wel een stuk creatiever dan het volbouwen van het Andreasplein. Bijkomend voordeel is ook dat niemand zijn huis hoeft op te geven en het mogelijk een stuk goedkoper kan. Hierover wilde de ChristenUnie graag in debat met de andere politieke partijen. Het CDA kwam echter met het onbegrijpelijke voorstel om het hele plan onbesproken in de inspraak brengen en werd daarin gesteund door VVD, GemeenteBelangen en SGP.

Het plan heeft echter nog teveel haken en ogen en geeft onnodig veel onrust in het dorp. Dit draagt bij aan vertraging van de rest van het Masterplan. Dat is jammer want er staan in het plan andere maatregelen om het winkelcentrum te versterken die wel op steun kunnen rekenen. De ChristenUnie heeft haar verantwoordelijkheid genomen en een duidelijk ‘Nee’ uitgesproken tegen de bebouwing van het Andreasplein. Gezien de vele instemmende reacties die wij daarop hebben ontvangen denken vele Katwijkers daar ook zo over.

8 reacties aan ChristenUnie tegen bebouwing op Andreasplein

1. Geachte fractie, heer Van der Bent,

Hartelijk dank voor uw helder en beknopt standpunt. Een gebouw kan mensen binden maar ook verdelen. Dit gebouw is te overheersend op die plek en verdeelt mensen. Dat is een cultuurgebouw onwaardig. Er zijn inderdaad betere lokaties, goedkoper en die nauwelijks overlast veroorzaken.

2. Ik vind het echt een absurd idee om zoiets collosaals op het andreasplein te bouwen. Maar dan ook echt heel absurd in deze opzet. Laat het plein het plein zeker als het autovrij wordt. Op baljuw plein iets moois neerzetten, ook niet te groot graag! En wat is er nu mis met de huidige lokatie van de bieb?? Gooi dat plat en zet er wat beters neer, daar kun je nog wel een wat hoger gebouw neer zetten naast de flat zonder dat het erg stoort. Parkeren eronder?

3. Goed dat de Christen Unie als eerste stelling neemt tegen het megaloname plan van burgemeester Wienen en de zijnen. Hij wil net zoals de Franse president een een statement neerzetten ter nagedachtenis. Er is wat geld verdiend met de verkoop van Nuon en dan geld brandt in zijn zak.
    Na enige tijd zal blijken dat het dik geld kost met als resultaat:
    Een prachtig plein naar de knoppen; meer belastinggeld voor de burger, parkeertarieven omhoog, minder consumenten in het dorp maar gelukkig kan mijnheer Wienen fijn met pensioen.

4. Waarom kan zoiets niet midden in het dorp in plaats van op het enige plein dat we nog hebben?
    De Witte Kerk is straks vanaf het strand al niet meer zo goed te zien door de kustversterking. Dit enige mooie gebouw in Katwijk wat we nog hebben valt straks helemaal in het niet door dat lelijke nieuwe Cultuurhuis.
    Hebben we niet al genoeg aan cultuur verloren???

5. Wat een belachelijk idee om dit op het Andreasplein neer te zetten staat er bij de kerk binnen 100 meter een cultuur gebouw laten ze het cultuur gebouw op de hoek boulevard /princestraat neerzetten is een veel betere plek .
    Makkelijke bouwen als het niet je eigen geld is wij als burgers betalen het maar waarom worden we er dan niet bij betrokken ?

6. We hebben in het dorp nog maar 1 groot plein, waar vele evenementen plaats kunnen vinden. (toeristenmarkt, week markt, shantykoren, Koninginnedag, taptoe, etc) Waar je als het waait nog prima kan staan. (ipv een plein aan de boulevard). Laat dat plein dan ook onbebouwd. Maar knap het gezellig op en maak het auto vrij.
    In katwijk wordt er vaak moeilijk gedaan om bouw en verbouw vergunningen, want dat staat dan niet in het bestemmingsplan. Maar als de burgemeesters en wethouders een idee hebben, dan is alles mogelijk. Ten nadelen van de burgers en de omwonende! Er wordt al een dure architect ingeschakeld, tekeningen gemaakt, en dat alles van ons gemeenschapsgeld. Kunnen wij ook een advocaat inschakelen van het gemeenschapsgeld?
    En zonder naar de mening van de burgers te luisteren. Ik heb namelijk tijdens de voorstellen van de masterplan in het voorjaar, mijn mening op geschreven en in de ideeën bus gedaan. Met duidelijk, opknappen van het plein, maar geen hoog bouw op het Andreasplein!
    Ik vindt het heel erg dat de burgers zo slecht worden betrokken en ingelicht. Dat we dingen uit de krant moeten vernemen. Ik vindt dat echt schandalig!

7. Denk a u b heel goed na , als U baljuwplein aan wijst als locatie voor bieb of cultuur huis, het veiling terrein is volgens mij een heel goede locatie in het midden van de 3dorpen en heel veel parkeer gelegen heid , is voor onze buur gemeenten ook beter als daar de bieb komt.

8. Ulrich Premel Deutschland 12 december 2013 at 17:02

Wir wohnen seit 1991 im Duinpad 4 mit einer Aussicht auf die schöne Kirche und Teil der See ,viele Gäste aus NL und Deutschland haben die Aussicht genossen.
    Mit einer Bebauung geht der Karakter um die Kirche verloren und der Wert eines Kulturhauses in diesem Ausmaß wird total überschätzt.