Meer zwemplezier voor minder geld

Gert Varkevisser —  1 oktober 2013

In juli meldde de ChristenUnie grote moeite te hebben met de investering van 18,7 miljoen euro voor het zwembad. Zeker in combinatie met de voorgestelde verhoging van de tarieven van het zwembad met 10%. Het uitgangspunt zou volgens de ChristenUnie moeten zijn om het zwembad te vernieuwen zonder dat het zwemmen duurder wordt. Daarbij is het in deze tijd van economische crisis erg welkom als je kunt besparen op een dergelijke miljoeneninvestering.

zwemplezier

Het college is deels geslaagd in de opdracht van de raad om het investeringsbedrag omlaag te brengen en het verzoek van de ChristenUnie om de tariefsverhoging ongedaan te maken. Het aangepaste plan is slechts zo’n 3% (575.000 euro) goedkoper waardoor er nog steeds een tariefsverhoging van 7,5% noodzakelijk is.

De meeste partijen in de raad zijn akkoord met een tariefsverhoging. De ChristenUnie wil zich hier echter niet bij neerleggen. Een tariefsverhoging heeft een negatieve invloed op de concurrentiepositie van het zwembad en maakt zwemmen simpelweg duurder voor de eigen inwoners. Door verder te zoeken naar slimme mogelijkheden om de investeringskosten omlaag te brengen kan dit opgelost worden. Andere partijen wekken de indruk dat het zwembad al miljoenen goedkoper is geworden maar dat is een onjuist beeld. De investeringskosten zijn nog steeds ruim 18 miljoen euro.

De ChristenUnie legt zich daarom ook niet neer bij een zwembad van 18 miljoen euro en wil dat de investeringskosten verder omlaag gaan. Lagere investeringskosten kunnen er voor zorgen dat de tarieven niet omhoog gaan. Zo blijft het zwemmen even betaalbaar voor alle inwoners en is het tarief concurrerend ten opzichte van zwembaden in de regio. De huidige plannen zijn financieel gebaseerd op een forse toename van bezoekers en dan is een lage prijs belangrijk. Prijs je jezelf uit de markt met te hoge tarieven, dan verlies je de benodigde extra bezoekers met als gevolg dat de tarieven verder omhoog moeten om dat tekort aan bezoekers weer financieel op te vangen. Een vicieuze cirkel.

De ChristenUnie heeft voorgesteld als volgende stap eerst in gesprek te gaan met de uiteindelijke potentiële bouwers van het zwembad. Zij kunnen met hun expertise aangeven of er nog slimme oplossingen te bedenken zijn om de kosten te verlagen. Dit heet ook wel een marktconsultatie. Met die informatie kan de gemeente de aanbesteding in om zodoende een goede kwaliteit voor de laagste prijs te garanderen. Kortom: meer zwemplezier voor minder geld!

Gert Varkevisser

Gert Varkevisser (37 jaar) is getrouwd en heeft een zoon en een dochter. Na zijn studie Bestuurskunde aan de Universiteit van Leiden is Gert sinds 2002 werkzaam bij de Rijksoverheid. Sinds 27 oktober 2011 is Gert toegetreden tot de gemeenteraad van Katwijk.