ChristenUnie bezoekt Stoomtrein Valkenburgse Meer

Claudia Noort-Verhoeff —  3 juni 2013

Op donderdag 23 mei jl. bracht een afvaardiging van de ChristenUnie een bezoek aan de Stoomtrein Valkenburgse Meer, ofwel het Nationaal Smalspoormuseum. De ChristenUnie, en ook andere leden van de gemeenteraad van Katwijk waren daar op uitnodiging, vanwege de recente opening van het nieuwe station in oude stijl.

stoomtrein valkenburgse meer katwijk

Meer dan 300 voertuigen, waarvan 93 locomotieven behoren tot de collectie van het museum. Ruim 100 vrijwilligers hebben de afgelopen jaren ongelofelijke prestaties geleverd. Zo werd er niet alleen in korte tijd 3,5 kilometer smalspoor aangelegd, maar werd ook een aantal locomotieven en wagons prachtig opgeknapt. En alles is te zien, de rijklare voertuigen en wagons, de loods bomvol met onderdelen, die wellicht ooit nog handig zijn, en op het buitenterrein de machines die vroeger werden gebruikt, zoals de stoomheistelling.

Uiteraard waren een ritje met de stoomlocomotief en een ritje met de motorlocomotief onderdelen van het bezoek. Het bestuur van het museum legde aan de gemeenteraad een aantal mooie ideeën voor over de plek van het museum binnen de toekomstplannen van de gemeente Katwijk. Maar eerst zal de komende tijd wordt getracht een langgekoesterde wens van velen in vervulling te laten gaan: de realisatie van het laatste stuk spoor langs het Valkenburgse Meer, zodat eindelijk een echt rondje gereden kan worden. De ChristenUnie draagt dit unieke museum een warm hart toe!

Claudia Noort-Verhoeff

Claudia Noort-Verhoeff is bestuurskundige, is getrouwd en heeft twee dochters. De afgelopen twee jaar was ze als raadslid actief binnen de commissie welzijn. Overtuigd dat de politiek echt bij haar past wil ze met de ervaring die ze nu al heeft graag de komende jaren binnen de gemeente Katwijk opbouwen en uitbouwen met de nodige creativiteit.