Grotere kans voor lokale ondernemers bij aanbestedingen

Klaas Jan van der Bent —  16 mei 2013

De introductie van de nieuwe aanbestedingswet (per 1 april) heeft de ChristenUnie aangegrepen om te onderzoeken of de kansen voor lokale ondernemers bij aanbestedingen van de gemeente Katwijk vergroot konden worden. Deze mogelijkheden bleken aanwezig en zijn door het college inmiddels vertaald in een nieuw inkoop- en aanbestedingsbeleid.

aanbesteding

Zo biedt de wet de ruimte om het lokaal/regionaal voorkeursbeleid vaker en grondiger toe te passen dan in het oude aanbestedingsbeleid mogelijk was. Drempelbedragen, die bepalend zijn voor de keuze van aanbestedingsvorm, kunnen verhoogd worden. Het effect is dat een opdracht eerder onderhands kan worden aanbesteed i.p.v. nationaal waarbij het lokaal/regionaal voorkeursbeleid kan worden toegepast. Ook is het nu ook mogelijk om, in tegenstelling tot het vorige beleid, bij een onderhandse aanbesteding uitsluitend lokale en regionale partijen aan te schrijven.

De kans dat een opdracht van de gemeente gegund wordt aan een Katwijkse ondernemers is hiermee sterk vergroot. De ChristenUnie vindt dit belangrijk omdat dit een versterking betekent voor de lokale economie die, zeker in tijden van crisis, zeer welkom is. Mede dankzij de voortvarende inzet van college en ambtenaren is deze verbetering van het aanbestedingsbeleid binnen enkele weken werkelijkheid geworden.

Klaas Jan van der Bent

Posts Twitter Facebook

Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg vormen een schitterende gemeente met veel kwaliteiten maar ook grote uitdagingen. Om hier een succes van te maken is een sterk en daadkrachtig gemeentebestuur nodig. Iets wat op het lijf geschreven is van de ChristenUnie. Wij staan bekend om onze inhoudelijke politiek. Dat leidt tot een betrouwbaar en stabiel bestuur. Precies wat Katwijk nodig heeft. Onze kandidaten zijn betrokken bij wat er in onze gemeente speelt en stellen zich beschikbaar om deze klus te klaren. Laat u vertegenwoordigen door de ChristenUnie. Voor een stabiel en betrokken gemeentebestuur: stem ChristenUnie!