ChristenUnie: geen koopzondagen in Katwijk

Gert Varkevisser —  28 mei 2013

De Eerste Kamer is dinsdag 28 mei jl. akkoord gegaan met de wijziging van de Winkeltijdenwet waarmee de verantwoordelijkheid voor winkelopenstelling op zondag volledig bij gemeenten wordt neergelegd. Gemeenten kunnen, mogelijk al per 1 juli, zelf bepalen hoe vaak winkels op zon- en feestdagen open mogen.

Winkels Haarlem Shirley De Jong

Foto Shirley de Jong

In de Eerste Kamer is een meerderheid van VVD, PVDA, GL, D66 en een overgrote meerderheid van de CDA-fractie voor deze wetswijziging. Voor de ChristenUnie Katwijk is dit aanleiding om direct vragen te stellen aan het College van Burgemeester en Wethouders. Namens de ChristenUnie vraagt Gert Varkevisser naar de consequenties van de wetswijziging voor de gemeente Katwijk en of lokaal de regelgeving moet worden aangepast om het huidige beleid in de gemeente Katwijk, namelijk geen koopzondagen, te continueren.

De ChristenUnie is pertinent tegen koopzondagen. Het vierde gebod uit de Bijbel is de partij heilig. Zes dagen arbeiden, één (zon)dag rust. De zondagsrust is gezond, goed en zegenrijk voor iedereen. Een 24-uurseconomie daarentegen brengt geen heil, maar zal mensen verder opjagen. We dreigen in een ADHD-economie terecht te komen waarin het alleen nog maar gaat om presteren, renderen en maximaliseren. De aantasting van een collectieve rustdag, de zondag, is voor de ChristenUnie onbespreekbaar.

Bovendien is de koopzondag vanuit economisch perspectief juist onverstandig. Voor het midden en klein bedrijf kan het funest zijn. De (kleine) ondernemer in Katwijk werkt al vele uren, zes dagen per week. Die kan niet opboksen tegen grootgrutters en textielgiganten. De zondagsopenstelling zou wel eens de ondergang van de middenstand in Katwijk kunnen zijn. Doen zij niet mee aan koopzondagen, dan gaat hun omzetverlies naar de concurrent. Met het mes op de keel worden zij gedwongen mee te doen.

Tot slot, wie zit er eigenlijk op de koopzondag te wachten? Driekwart van de Nederlanders vindt het (zeer) belangrijk vindt dat de zondag een dag is die ruimte en rust biedt en een dag is waarop werken niet op de eerste plaats staat. Het percentage Nederlanders dat het onbelangrijk vindt om op zondag te kunnen winkelen is tweemaal hoger dan het aandeel Nederlanders dat dit wel belangrijk vindt. Daarnaast laat onderzoek onder MKB-ers zien dat de overgrote meerderheid niet op verruiming van koopzondagen zit te wachten. En onderzoek onder werknemers laat zien dat een merendeel niet op zondag wil werken.

Bijlage: 1. Schriftelijke vragen ex art. 41 van het RvO van het lid Varkevisser, ontvangen op 28 mei 2013, inzake beslissing koopzondagen bij gemeenten

Gert Varkevisser

Gert Varkevisser (37 jaar) is getrouwd en heeft een zoon en een dochter. Na zijn studie Bestuurskunde aan de Universiteit van Leiden is Gert sinds 2002 werkzaam bij de Rijksoverheid. Sinds 27 oktober 2011 is Gert toegetreden tot de gemeenteraad van Katwijk.