Overeenkomst gemeente Katwijk en Reggefiber aanleg glasvezel

Klaas Jan van der Bent —  16 april 2013

Gemeente Katwijk en het bedrijf Reggefiber hebben een gezamenlijke overeenkomst ondertekend voor de aanleg van glasvezel. Hiermee wordt deze innovatieve ontwikkeling mogelijk gemaakt binnen de gemeente Katwijk. ‘We willen als gemeente dergelijke initiatieven ondersteunen, waarmee we zorgen dat onze woongebieden aantrekkelijk blijven’, aldus wethouder Gerard Mostert.

ondertekening katwijk reggefiber glasvezel

De verantwoordelijkheid voor de werkzaamheden ligt bij het glasvezelbedrijf Reggefiber. De gemeente heeft als grondeigenaar en wegbeheerder de taak om te waken voor de kwaliteit van de openbare ruimte en hinder of overlast voor bewoners te beperken. Bij een dergelijk omvangrijk project is het wenselijk afspraken daarover in een overeenkomst vast te leggen.

Binnenkort start Reggefiber met het inventariseren van de behoefte aan glasvezel in Katwijk. Wanneer minimaal 30 procent van de huishoudens binnen het aansluitgebied een glasvezelabonnement afsluit bij een van de deelnemende service providers, dan start Reggefiber met de aanleg van het glasvezelnetwerk. Hierbij is er gekozen voor een gefaseerde aanpak.

Voordelen glasvezel
Glasvezel beschikt over een haast oneindige capaciteit. Informatie reist met de snelheid van het licht, waarbij het verzenden net zo snel gaat als het ontvangen. Bovendien hoeft de kabel niet te worden gedeeld met buren. In het dagelijks gebruik is dit terug te zien in zeer snel en stabiel internet dat geen enkele moeite meer heeft met grote bestanden. In superieur beeld en geluid op de tv en tal van interactieve diensten. Daarmee opent glasvezel een wereld aan nieuwe mogelijkheden op het gebied van werken, leren, communiceren en ontspannen. Van beeldbellen met collega’s tot zorg op afstand, of bijvoorbeeld tv in 3D. Met de komst van glasvezel raken deze nieuwe ontwikkelingen in een enorme stroomversnelling.

Keuzevrijheid
Voor Katwijk gaat Reggefiber samenwerken met maar liefst 12 gerenommeerde service providers zoals KPN, Kliksafe, Vodafone, Solcon, Tele2, XS4ALL, Telfort, Scarlet, Lijbrandt, Helden van nu, Fype en Trined die uitgebreide pakketten aanbieden voor zowel internet, telefonie en televisie. In principe mag iedere geïnteresseerde service provider haar diensten leveren over het open glasvezelnetwerk van Reggefiber. Dit geeft de consument maximale keuzevrijheid.

Bron: persbericht gemeente Katwijk

Klaas Jan van der Bent

Posts Twitter Facebook

Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg vormen een schitterende gemeente met veel kwaliteiten maar ook grote uitdagingen. Om hier een succes van te maken is een sterk en daadkrachtig gemeentebestuur nodig. Iets wat op het lijf geschreven is van de ChristenUnie. Wij staan bekend om onze inhoudelijke politiek. Dat leidt tot een betrouwbaar en stabiel bestuur. Precies wat Katwijk nodig heeft. Onze kandidaten zijn betrokken bij wat er in onze gemeente speelt en stellen zich beschikbaar om deze klus te klaren. Laat u vertegenwoordigen door de ChristenUnie. Voor een stabiel en betrokken gemeentebestuur: stem ChristenUnie!