Dag van de leerplicht op de Sjaloomschool

Klaas Jan van der Bent —  28 maart 2013

Tijdens de Dag van Leerplicht op donderdag 21 maart heeft wethouder Gerard Mostert samen met Annetthe de Wal, leerplichtambtenaar in Katwijk, voorlichting gegeven aan de leerlingen van groep acht van de Sjaloomschool over hoe belangrijk het is om een diploma te halen.

21-03-2013 Leerplicht

De wethouder vertelt over de leerplicht: “In Nederland vinden we het belangrijk dat alle kinderen naar school gaan. Want doordat kinderen op school zitten en dingen leren krijgen ze de kans om iets van hun leven te maken, zoals later een goede baan vinden. Ik zeg altijd: Eerst komt de plicht, zoals op tijd op school komen en je huiswerk doen. Daarna is het tijd voor plezier.”

In de Leerplichtwet staan regels over de rechten en plichten opgeschreven. De eerste Leerplichtwet is er gekomen in 1900. Hij was bedoeld om kinderen te beschermen tegen kinderarbeid, want vroeger werkten kinderen veel in fabrieken of op het land.

Leerplichtambtenaar
Wat is dat eigenlijk, een leerplichtambtenaar? Annetthe de Wal legt het de klas uit: “Een leerplichtambtenaar zorgt ervoor dat ouders en kinderen zich aan de regels houden en dat ieder kind naar school gaat of kan gaan. Daarnaast is de Leerplichtwet tegenwoordig ook bedoeld als stok achter de deur om je startkwalificatie te halen. Een startkwalificatie is een zogenaamde minimumeis waarmee een jongere van school af kan/mag? Dit is een havo of vwo-diploma of mbo niveau 2, dat noemen we een startkwalificatie. Met een startkwalificatie maak je later een goede kans op werk. Weten jullie al wat voor werk jullie later zouden willen doen? Wat heb je daarvoor nodig? Een diploma!”

Annetthe vervolgt: “Het kan ook gebeuren dat een leerling bijvoorbeeld gepest wordt op school. En dat die leerling daarom geen zin heeft om naar school te gaan of niet naar school durft te gaan. Het kan ook zijn dat een leerling problemen thuis heeft en daarom geen motivatie heeft om te leren. Dan kan een leerplichtambtenaar ook wat voor je doen. We kunnen dan zorgen voor extra hulp. We proberen altijd in goed overleg, met school, ouders en leerling naar een oplossing te zoeken. “

Quiz
De ochtend op de Sjaloomschool werd afgesloten met een leerplichtquiz met vragen als: “Weten jullie wat het verschil is tussen spijbelen en verlof?” Wethouder Mostert legt het uit: “Verlof is als je toestemming hebt gevraagd en gekregen om niet naar school te komen. Daarvoor moet wel een hele goede reden zijn, bijvoorbeeld een bruiloft of een begrafenis. De regel is dat je gewoon iedere dag naar school komt, maar in goed overleg tussen je ouders en de school mag er soms een uitzondering op die regel gemaakt worden.”

Bron: Persbericht gemeente Katwijk

Klaas Jan van der Bent

Posts Twitter Facebook

Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg vormen een schitterende gemeente met veel kwaliteiten maar ook grote uitdagingen. Om hier een succes van te maken is een sterk en daadkrachtig gemeentebestuur nodig. Iets wat op het lijf geschreven is van de ChristenUnie. Wij staan bekend om onze inhoudelijke politiek. Dat leidt tot een betrouwbaar en stabiel bestuur. Precies wat Katwijk nodig heeft. Onze kandidaten zijn betrokken bij wat er in onze gemeente speelt en stellen zich beschikbaar om deze klus te klaren. Laat u vertegenwoordigen door de ChristenUnie. Voor een stabiel en betrokken gemeentebestuur: stem ChristenUnie!