Werkzaamheden voor leefbare Brouwerstraat volop in gang

Klaas Jan van der Bent —  14 februari 2013

Vanwege veiligheid gehele afsluiting doordeweeks tussen 07.00-17.00 uur

Werk Brouwerstraat Rijnsburg Katwijk

Asfalt zagen, frezen en het verwijderen van verkeersregelinstallaties. De eerste werkzaamheden voor herinrichting van de Brouwerstraat zijn inmiddels volop in gang. Vanwege de veiligheid is het tijdens de eerste fase (tot circa 15 april) noodzakelijk om doordeweeks tussen 07.00-17.00 uur de weg geheel af te sluiten. Hierdoor wordt het verkeer omgeleid. Dit zorgt uiteraard wel voor extra verkeersdrukte op de omleidingsroutes. Automobilisten en bewoners wordt daarom om begrip gevraagd. Op deze manier is het mogelijk om te zorgen voor een Brouwerstraat die straks leefbaar en veilig is waarbij tijdens het werk de veiligheid voor het autoverkeer, bewoners en wegwerkers kan worden gegarandeerd.

Doordat de weg sterk wordt versmald is het niet mogelijk om eerst de ene weghelft te doen en daarna de andere. De aannemer heeft ruimte nodig om goed te kunnen werken en daardoor kan tijdens werkuren geen autoverkeer door het werkvak rijden. Door deze ruimte vrij te houden kan de weg op een veilige en efficiënte manier worden gereconstrueerd.

In overleg met ondernemers uit Rijnsburg Noord is er wel voor gekozen om buiten de werktijden van de aannemer (doordeweeks 17.00-07.00 uur en in het weekend) personenauto’s door het werkvak te laten rijden. Hierdoor is op deze tijdstippen minder verkeer op de omleidingsroutes waarmee de doorstroming over het algemeen vlotter is. Rechtstreeks verkeer van het centrum van Rijnsburg naar Rijnsburg Noord is dan ook mogelijk.

Drie fasen
De werkzaamheden aan de Brouwerstraat bestaat uit drie fasen. Alle fasen zijn naar verwachting op 26 juli dit jaar afgerond. De eerste fase duurt tot ongeveer 15 april. De weg is dicht vanaf de Noordwijkerweg ter hoogte van de Petronella van Saxenstraat tot en met de kruising Koestraat/Korte Voorhouterweg.

De tweede fase duurt ongeveer van 15 april tot 10 juni. Vanaf deze fase is er tijdens werkuren weer verkeer mogelijk tussen het centrum van Rijnsburg en Rijnsburg Noord. De weg is dicht tussen de kruising Koestraat/Korte Voorhouterweg en de kruising Johannes Poststraat/Van der Koddestraat. Beide kruisingen zelf zijn wel open.

Fase 3 duurt van 10 juni tot 26 juli. De weg is dicht vanaf de kruising Johannes Poststraat/Van der Koddestraat tot de T-splitsing bij de Oegstgeesterweg. De kruising is hierbij dicht. De T-splitsing blijft zo lang mogelijk open en is alleen vanaf 19 juli dicht.

Omleiding
Tot 15 april moet het verkeer vanuit het centrum van Rijnsburg moet omrijden via de N206 en Sandtlaan om in Rijnsburg Noord te komen. Het doorgaande verkeer tussen Oegstgeest en Noordwijk wordt omgeleid via de N206. Op de N206 en de Sandtlaan moet rekening worden gehouden met extra drukte.

Werken aan leefbaarheid en bereikbaarheid
In 2020 wordt voor Rijnsburg een flinke toename verwacht van de verkeersdruk, onder meer door de nieuwbouwontwikkelingen in Rijnsburg. Goede maatregelen zijn dus nodig, voor een goede leefbaarheid en bereikbaarheid. Na de Brouwerstraat worden ook de Oegstgeesterweg (begin 2014) en de Rijnsburgerweg (2015) opnieuw ingericht.

Door het verluwen van de Brouwerstraat en Oegstgeesterweg worden deze straten minder aantrekkelijk voor het vele doorgaande verkeer. Om te voorkomen dat het verkeer op de Rijnsburgerweg in de toekomst vast komt te staan als gevolg van de nieuwbouwplannen, worden de Rijnsburgerweg en de rotondes aangepakt. Hiermee blijft Rijnsburg goed bereikbaar.

Bron: persbericht gemeente Katwijk

Klaas Jan van der Bent

Posts Twitter Facebook

Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg vormen een schitterende gemeente met veel kwaliteiten maar ook grote uitdagingen. Om hier een succes van te maken is een sterk en daadkrachtig gemeentebestuur nodig. Iets wat op het lijf geschreven is van de ChristenUnie. Wij staan bekend om onze inhoudelijke politiek. Dat leidt tot een betrouwbaar en stabiel bestuur. Precies wat Katwijk nodig heeft. Onze kandidaten zijn betrokken bij wat er in onze gemeente speelt en stellen zich beschikbaar om deze klus te klaren. Laat u vertegenwoordigen door de ChristenUnie. Voor een stabiel en betrokken gemeentebestuur: stem ChristenUnie!