Wethouder Mostert ontvangt straatwijzer daklozen

Klaas Jan van der Bent —  22 december 2012

“Een heel goed initiatief en een prachtig hulpmiddel”, zo typeerde wethouder Gerard Mostert (Sociaal Maatschappelijk Welzijn) de Leidse Straatwijzer – met Katwijkse bijlage – die gemaakt is vóór en dóór dak- en thuislozen. Donderdag 20 december nam hij uit handen van cliënt Edward Hünd in het Katwijkse gemeentehuis een exemplaar in ontvangst.

leidse straatwijzer katwijk

“Ik ben er blij mee,” zei Mostert, “want voor velen is de problematiek van dakloos zijn een ‘ver van mijn bed’ issue. Dit boekje geeft een heel goed beeld van de instanties waar deze mensen terecht kunnen. Het is compleet en het hoort ook op het bureau van elke hulpverlener een prominente plek te hebben.”

De ‘Leidse Straatwijzer’ geeft antwoord op de meest voorkomende vragen die iemand die dakloos is of dreigt te worden heeft. Naast informatie over de moeilijkheden die een dakloze op zijn pad kan tegenkomen, zoals boetes die hij kan krijgen, problemen bij het zoeken van werk of bij het inschrijven bij een gewoon kamerbureau, staat er ook uitleg in over bij welke instanties men terecht kan en aan wie bepaalde vragen gesteld kunnen worden. Er worden ook tips gegeven door cliënten hoe je je in bepaalde situaties kunt redden. Ook staan er toepasselijke gedichten in, onder andere geschreven door Edward Hünd. In de Straatwijzer worden de volgende onderwerpen behandeld: slapen, geld, eten, wonen, veiligheid, gezondheid en verzorging, administratie en juridische zaken, dagbesteding en werk, kringloopwinkels, kleding en meubilair, opslag, algemene informatie en een lijst van handige adressen.

De ‘Leidse Straatwijzer’ bestrijkt niet alleen de gemeente Leiden, ook Alphen aan den Rijn en Katwijk zijn in een aparte bijlage meegenomen.

Na de officiële overhandiging zal de Straatwijzer verspreid worden bij organisaties in Katwijk die zich met dak- en thuislozen bezig houden.
(Bron: persbericht gemeente Katwijk)

Klaas Jan van der Bent

Posts Twitter Facebook

Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg vormen een schitterende gemeente met veel kwaliteiten maar ook grote uitdagingen. Om hier een succes van te maken is een sterk en daadkrachtig gemeentebestuur nodig. Iets wat op het lijf geschreven is van de ChristenUnie. Wij staan bekend om onze inhoudelijke politiek. Dat leidt tot een betrouwbaar en stabiel bestuur. Precies wat Katwijk nodig heeft. Onze kandidaten zijn betrokken bij wat er in onze gemeente speelt en stellen zich beschikbaar om deze klus te klaren. Laat u vertegenwoordigen door de ChristenUnie. Voor een stabiel en betrokken gemeentebestuur: stem ChristenUnie!