Succesvolle BOB-campagne voortzetten

Gert Varkevisser —  17 oktober 2012

De campagne ‘Bob in de sportkantine’ is een groot succes geworden. Meer mensen rijden nuchter of met minder alcohol op naar huis. Dat blijkt uit een pilot die ook in Katwijk is uitgevoerd.

De ChristenUnie heeft vorig jaar gepleit om deze campagne ook in Katwijk te houden en was betrokken bij de aftrap. Wij zien graag dat de campagne structureel wordt doorgevoerd bij de sportverenigingen in Katwijk en zullen het college vragen om zich daarvoor in te zetten.

Het persbericht naar aanleiding van de evaluatie van de Bob campagne stelt:
“De campagne “Bob in de sportkantine” die van maart tot en met mei 2012 in de Leidse regio en de Duin- en Bollenstreek heeft gelopen, is een groot succes. Onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de provincie Zuid-Holland laat zien dat het percentage automobilisten dat na bezoek van de sportkantine nuchter naar huis rijdt met bijna 9 procent is gestegen tot 83,3% na de campagneperiode. Het percentage automobilisten dat de alcohollimiet van 0,5 promille heeft overschreden is meer dan gehalveerd tot 3,2%.

Deze resultaten laten zien dat door het voeren van een intensieve campagne op de sportclubs het mogelijk is een verandering te realiseren in het gedrag van bezoekers van de sportkantine waardoor het verkeer veiliger wordt. De betrokken overheden én de georganiseerde sport willen doorgaan met de samenwerking en ‘Bob in de sportkantine’.”

Gert Varkevisser

Gert Varkevisser (37 jaar) is getrouwd en heeft een zoon en een dochter. Na zijn studie Bestuurskunde aan de Universiteit van Leiden is Gert sinds 2002 werkzaam bij de Rijksoverheid. Sinds 27 oktober 2011 is Gert toegetreden tot de gemeenteraad van Katwijk.