Gemeente Katwijk koopt voormalig hotel Riche

Klaas Jan van der Bent —  6 juli 2012

De gemeenteraad van Katwijk heeft besloten in te stemmen met de aankoop van voormalig hotel Riche aan de Boulevard.

voormalig hotel Riche Katwijk

Het door jarenlange leegstand ernstig verpauperde pand was veel Katwijkers een doorn in het oog. Nu de koop rond is hoopt de gemeente het pand snel te kunnen slopen. “Het college is erg blij met de aankoop. Het geeft ons de kans om, in het belang van ons dorp, deze mooie plek opnieuw de allure te geven die ze verdient’, aldus burgemeester Jos Wienen. Wat in de toekomst op deze plek komt is nog niet duidelijk.

Na een lang en ingewikkeld onderhandelingstraject hebben de eigenaar van voormalig hotel Riche en de gemeente overstemming bereikt over de koop. Hotel Riche ligt op een van de meest prominente plekken aan de Boulevard van Katwijk. Het vervallen pand heeft een zeer negatieve uitstraling op de omgeving, de bewoners en bezoekers van Katwijk. De gemeente is juist bezig met plannen om het centrum van Katwijk aan Zee te versterken en te maken tot hét centrum voor haar inwoners en toeristen. Een passende herontwikkeling van de plek waarop Riche staat past in de ambities voor het op te stellen masterplan Katwijk aan Zee en het project Kustwerk Katwijk.

De ChristenUnie stemde in met het voorstel. Wij zijn er van overtuigd dat dit de enige kans is om de verpauperde en onveilige situatie bij hotel Riche een halt toe te roepen. Dat kost inderdaad geld maar het alternatief was verdere verkrotting van dit gebouw op deze beeldbepalende plek. Vergelijkbare situaties in Noordwijk en Leiden hebben ons geleerd dat dat nog vele, vele jaren kan duren. Het mag niet zo zijn dat het beeld van ons centrum bepaald wordt door een krot. Dat was ook de mening van de meerderheid van de raad. Alleen PvdA en VVD stemden tegen de aankoop.

De verwachting is dat de sloop nog voor het einde van dit jaar start.
(bron: persbericht gemeente Katwijk)

Klaas Jan van der Bent

Posts Twitter Facebook

Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg vormen een schitterende gemeente met veel kwaliteiten maar ook grote uitdagingen. Om hier een succes van te maken is een sterk en daadkrachtig gemeentebestuur nodig. Iets wat op het lijf geschreven is van de ChristenUnie. Wij staan bekend om onze inhoudelijke politiek. Dat leidt tot een betrouwbaar en stabiel bestuur. Precies wat Katwijk nodig heeft. Onze kandidaten zijn betrokken bij wat er in onze gemeente speelt en stellen zich beschikbaar om deze klus te klaren. Laat u vertegenwoordigen door de ChristenUnie. Voor een stabiel en betrokken gemeentebestuur: stem ChristenUnie!

Eén reactie aan Gemeente Katwijk koopt voormalig hotel Riche

1. Dames en heren,

Gesteld wordt dat je of jarenlang tegen dit pand – dat onderdeel uitmaakt van de markante na-oorlogse wederopbouwarchitectuur – aankijkt of dat je het aankoopt. De lokale overheid heeft ook andere middelen, nl. juridische middelen. Het college had op basis van de Woningwet harde sancties (geld) kunnen nemen tegen deze zeer onveilige situatie op deze lokatie hetgeen niet is gebeurd. Om het dan maar aan te kopen is nogal erg makkelijk. Des te schrijnender is het dan ook als andere bescheiden wetsovertreders wel met diverse rechtsmiddelen worden aangeschreven.

Met vriendelijke groet,
    Bas Zweng