Huishoudinkomenstoets ‘on hold’

Gert Varkevisser —  9 mei 2012

Het College van Burgemeester en Wethouders heeft besloten de uitvoering van de huishoudinkomenstoets uit de Wet werk en bijstand ‘on hold’ te zetten tot er meer duidelijkheid is vanuit Den Haag. Dat liet wethouder Mostert dinsdagavond weten in de Commissie Welzijn in antwoord op vragen van de ChristenUnie.

De huishoudinkomenstoets houdt in dat nog maar een uitkering per gezin/huishouden mogelijk is en dat het gezamenlijk inkomen bepalend is voor het verstrekken van een uitkering. Deze maatregel is ingegaan per 1 januari 2012. Wie vanaf dat moment een uitkering aanvraagt krijgt te maken met de huishoudinkomenstoets. Per 1 juli 2012 zouden ook de huishoudens die voor 1 januari 2012 een of meerdere uitkeringen hebben ontvangen, worden getoetst volgens de nieuwe regels en mogelijk hun uitkering verliezen. Echter, na de val van het kabinet Rutte hebben vijf politieke partijen in Den Haag eind april besloten deze maatregel terug te draaien. Veel gemeenten besloten vervolgens de uitvoering van de huishoudinkomenstoets op te schorten. En nu dus ook de gemeente Katwijk.

De ChristenUnie is blij met het besluit van het College. De partij had het College eind april opgeroepen om deze ingrijpende maatregel voor gezinnen op te schorten. Het College zal de huishoudens die het betreft informeren over het genomen besluit.

Gert Varkevisser

Gert Varkevisser (37 jaar) is getrouwd en heeft een zoon en een dochter. Na zijn studie Bestuurskunde aan de Universiteit van Leiden is Gert sinds 2002 werkzaam bij de Rijksoverheid. Sinds 27 oktober 2011 is Gert toegetreden tot de gemeenteraad van Katwijk.