Gemeente zet inning van belasting op afstand

Claudia Noort-Verhoeff —  2 april 2012

Toetreding tot gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Gouwe- Rijnland.

Belastingsamenwerking Gouwe- Rijnland

Komende tijd kijken we kritisch kijken naar alle taken die gemeente uitvoert. Dat doen we omdat het misschien logischer, efficiënter, en/of goedkoper is om voor bepaalde taken de samenwerking met andere gemeenten of instellingen op te zoeken, of op afstand te zetten. Zoals we bijvoorbeeld nu al doen bij de afvalverwerking.

Wat we wettelijk zelf moeten blijven doen is redelijk simpel. Maar waar beleidsvrijheid voor de gemeente zit, kunnen we praten of we met elkaar vinden of alles wat de gemeente nu uitvoert zo moet blijven.  Welke taken kunnen we beter uit handen geven en welke eisen stellen we daar dan aan? Willen we nog controle blijven houden op de uitvoering, en ga zo maar door.

In de afgelopen commissievergadering Bestuur spraken we over het  wegzetten van een taak van de gemeente. Het voorstel ging over de vraag of het goed is om als gemeente aan te sluiten bij een huidig samenwerkingsverband, de inning van de gemeentelijke belastingen. Een flink aantal gemeenten in de omgeving werkt al samen, en Katwijk kan ook aansluiten.

De ChristenUnie vindt het een goed idee en kan instemmen met de toetreding van Katwijk tot de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland. De gemeente blijft gewoon haar eigen tarieven bepalen, en de klant krijgt nog maar één aanslag, wat wel zo overzichtelijk is. Ook belangrijk is dat deze samenwerking de gemeente  een forse besparing oplevert.

De kwaliteit zoals deze nu is  blijft nog wel een zorgpunt. Deze is namelijk nog niet zo hoog als we graag zouden willen.  Wel kunnen we de kwaliteit van deze dienst goed in de gaten houden omdat alle klachten die binnenkomen worden geregistreerd. Tot nu toe zijn er verhoudingsgewijs nog weinig klachten binnengekomen, vanuit de gemeenten die nu al meedoen.

Een ander zorgpunt is het personeel.  De medewerkers die in Katwijk de belastinginning verzorgden, moeten deels verkassen naar Leiden. Sommigen vinden dit niet leuk, en dat begrijpen we maar al te goed. De verandering van werkomgeving heeft grote impact.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat we discussiëren  over de taken van de gemeente. Inwoners moeten deze discussie goed kunnen volgen, en goed geïnformeerd worden. Zodat het duidelijk is voor iedereen waarom bepaalde taken op een andere manier geregeld worden. Ook is het belangrijk dat de gemeentelijke organisatie alle bewegingen aankan. Dit alles met het hogere doel voor ogen, dat Katwijk er beter van wordt.

Claudia Noort-Verhoeff

Claudia Noort-Verhoeff is bestuurskundige, is getrouwd en heeft twee dochters. De afgelopen twee jaar was ze als raadslid actief binnen de commissie welzijn. Overtuigd dat de politiek echt bij haar past wil ze met de ervaring die ze nu al heeft graag de komende jaren binnen de gemeente Katwijk opbouwen en uitbouwen met de nodige creativiteit.