Campers

Henk Noordhuis —  23 maart 2012

Een bijzondere en groeiende groep van kampeerders zijn de camper reizigers. Met name heel wat ouderen hebben deze vorm van kamperen omarmt.

Als je kamperen niet meteen kramperen noemt, dan is met een camper reizen een luxe manier van kamperen. Ook in Katwijk zijn er velen die een camper bezitten en hiermee reizen. Nu zult u zeggen wat heeft dat met de politiek te maken. Wel de Katwijkse Algemene Plaatselijke Verordening (APV) kende tot voor kort geen mogelijkheden tot kort parkeren van deze grote voertuigen voor het in- en uitladen. Caravans daarentegen mochten en mogen maximaal drie dagen aaneen parkeren op dezelfde plek.

Het APV is op verzoek van verschillende fracties uit de raad, waaronder de ChristenUnie, aangepast zodat ook deze campervoertuigen normaal voor de deur kunnen worden geparkeerd om in en uit te laden. Een stap in de goede richting. Camper kampeerders een goed onderkomen bieden ook in het vroege voorseizoen of naseizoen is belangrijk voor ons toeristendorp. Enkele plekken in onze gemeente inrichten waar deze kampeerders kunnen overnachten, wat stroom kunnen krijgen en water kunnen tappen tegen betaling is in veel andere gemeenten al gemeen goed. Geef ze een plek in de buurt van het dorp en ze komen met velen. Eten wat, doen boodschappen of winkelen in de gemeente. De vrees dat dit verkeerd publiek zou aantrekken is ongegrond. In de meeste gevallen gaat het om 50 plussers en gezinnen met kleine kinderen. Wij zeggen laat ze maar komen.

Henk Noordhuis

Ik werk al 29 jaar bij de Universiteit van Leiden bij de faculteit Rechtsgeleerdheid. Als leidinggevende in de onderwijsorganisatie heb ik met veel mensen te maken. Dat is ook wat me het meeste boeit. Ik wil graag van u horen hoe u over gemeentezaken denkt of wat u wilt voorstellen want dat komt het raadswerk ten goede. U kunt me persoonlijk benaderen en mag op mijn luisteren rekenen. De Christen Unie is er voor u.