Extern onderzoek De Coligny

Atie Kuijt —  16 januari 2012

In de commissie Welzijn hebben we gesproken over het proces van het bouwproject De Coligny, waar het vooral ging over de afronding van de praktijkschool.

De aanleiding was het extra krediet dat het college nodig had en wat het college in beslotenheid wilde bespreken. Dit viel niet goed zowel bij de PvdA als bij onze fractie en we hebben voorgesteld het traject rondom De Coligny openbaar te bespreken.  Het college kwam toch nog met een voorstel om het onderhandelingsdeel niet openbaar te bespreken en vroeg beslotenheid  tot 1 april 2012. Met tegenzin is onze fractie hiermee akkoord gegaan en wij hebben de wethouder verzocht  deze tijd zo goed mogelijk te gebruiken om tot een goede afronding te komen en er voor te zorgen dat de praktijkschool eindelijk op een feestelijke manier geopend kan worden.

In het hele proces rond de bouw van het project, waarvan de gemeente bouwheer is, heeft de gemeente veel steken laten vallen. Dat heeft veel geld gekost en onze fractie wil precies weten wat er allemaal fout is gegaan.  Het college krijgt de tijd tot 1 april 2012 om alles goed af te ronden, maar daarna wil onze fractie een extern onderzoek.

De wethouder gaf aan dat hij met een eigen evaluatierapport komt. Het college wil namelijk leren van de gemaakte fouten. Prima, maar dat is voor onze fractie niet voldoende. Wij hebben weinig vertrouwen dat het vanuit het college tot een goede evaluatie komt, gezien de  verstoorde relaties die er zijn tussen gemeente, ontwikkelaar en school.  De gemeenteraad heeft eigen verantwoordelijkheid en controleert het college. Een objectieve controle kan in deze situatie wat onze fractie betreft alleen  als er een extern onderzoek zal plaats vinden in opdracht van de raad.

De wethouder probeerde nog de commissie ervan te overtuigen dat een evaluatie van het college voldoende zou zijn. Hiermee gingen PvdA, GB en onze fractie niet akkoord en hielden voet bij stuk dat er een extern onderzoek moest komen in opdracht van de gemeenteraad.

Atie Kuijt

Vanuit het geloof dat God regeert, neem ik mijn verantwoordelijkheid een bijdrage te leveren in onze samenleving. Vanuit de politiek, vanuit de ChristenUnie, zet ik me in voor een betrokken, maar ook stabiel bestuur. Daarbij gaat het om het welzijn van jong en oud, sterk en kwetsbaar, van gezinnen en alleenstaanden. Betrokkenheid in de samenleving betekent voor mij dat ik dicht bij de burger sta, dat ik serieus naar hen luister. Hun inbreng en overtuiging spelen een belangrijke rol in mijn overwegingen om tot besluiten te komen. Niet over de hoofden van de burgers heen, maar samen met hen! Met politieke spelletjes houd ik mij niet bezig. Mijn motto is: Je praat niet alleen, maar je doet ook wat je zegt.

2 reacties aan Extern onderzoek De Coligny

1. Leen van Duijn 27 januari 2012 at 22:36

het college haalt m.i. een politiek spelletje uit door via het huisvestingsprogramma de praktijkschool te bekostigen en zo de tekort op het bouwplan te verminderen.
    dit ten koste van het onderhoud van de andere schoolgebouwen in Katwijk.
    wat gebeurt er met de opbrengst van de oude praktijkschool??

2. Geachte mevrouw Kuijt,

Prima dat er een onafhankelijk onderzoek ge-eist wordt (wat kost dat?). Echter, helaas kennen we meerdere projecten waar het mis is gegaan (o.à. de Schuit) en de oorzaken weten we: communicatie en iedereen blijft gewoon zitten. Mijn vraag: welke maatregelen neemt de politiek na al deze vallende steken?

Bas Zweng