Bijpraten over de glastuinbouw

Klaas Jan van der Bent —  20 januari 2012

Een informatieavond over de glastuinbouw levert gegarandeerd voldoende gesprekstof. Van ‘germini’s’ tot asfalt, van alles passeert de revue.

mini gerbera germini
bron: http://www.kwekerijesmeralda.nl

De raadsleden waren door Wethouder Mostert, portefeuillehouder economie, uitgenodigd om bijgepraat te worden over de ontwikkelingen in de glastuinbouw in Katwijk. Om hier invulling aan te geven waren Marcel van Vliet namens Kwekerij Esmeralda en Coen Meijeraan namens FloraHolland aanwezig. Zij vertelden elk vanuit hun eigen optiek over de wereld van de glastuinbouw.

FloraHolland benadrukte nog eens de noodzaak van glas in de directe omgeving. De kracht van de veiling zit met name in het volume en de variatie van het assortiment. Voor de dagelijkse leveringen is het van van grote waarde om in de nabijheid een diversiteit aan bloemenproductie van hoge kwaliteit te hebben. Vandaar ook dat de herstructurering van het glas in de gebieden Kloosterschuur en Zijlhoek-de Woerd van belang is zodat ondernemers in staat worden gesteld om hun bedrijf gezond te houden.

Natuurlijk speelt bij een logistiek centrum als de veiling, de infrastructuur een belangrijke rol. De Rijnland Route, de Noordelijke Randweg en de directe aansluiting van FloraHolland op de A44 werden genoemd. De nieuwe aansluiting op de A44 zorgt er voor dat vrachtverkeer vanuit de richting Amsterdam direct zal afslaan op het veilingterrein, terwijl verkeer richting het Zuiden direct de A44 op kan, zonder de Rijnsburgerweg te hoeven gebruiken. Dat wordt nog belangrijker als de Rijnlandroute er eenmaal ligt.

Voor de kwekers spelen weer hele andere zaken. Het is interessant om te horen wat ze allemaal doen om op een efficiënte maar vooral ook duurzame manier hun bloemen te kweken. Van zeer efficiënte warmtekrachtkoppelingen tot luchtbehandelingskasten, ook hier wordt volop geïnnoveerd. Het gaat dan wel om flinke investeringen. Vandaar ook dat men belang heeft bij herstructurering van gebieden. Verouderde stukken glas kunnen daarmee weer geschikt gemaakt worden voor investeringen door bedrijven die om groei verlegen zitten. Dit hoeft niet altijd gepaard te gaan met schaalvergroting. Juist ook voor kleinere bedrijven is er een goede boterham te verdienen is, mits deze zich op een niche richten.

Het is belangrijk voor deze partijen om met elkaar in gesprek te blijven. Een groot deel van de Katwijkse economie, zo’n dertig procent, is direct of indirect betrokken bij de sierteelt. Naast het verbreden van de economische structuur is het dan ook van groot belang om deze economische pijler van Katwijk te blijven steunen.

Klaas Jan van der Bent

Posts Twitter Facebook

Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg vormen een schitterende gemeente met veel kwaliteiten maar ook grote uitdagingen. Om hier een succes van te maken is een sterk en daadkrachtig gemeentebestuur nodig. Iets wat op het lijf geschreven is van de ChristenUnie. Wij staan bekend om onze inhoudelijke politiek. Dat leidt tot een betrouwbaar en stabiel bestuur. Precies wat Katwijk nodig heeft. Onze kandidaten zijn betrokken bij wat er in onze gemeente speelt en stellen zich beschikbaar om deze klus te klaren. Laat u vertegenwoordigen door de ChristenUnie. Voor een stabiel en betrokken gemeentebestuur: stem ChristenUnie!