Opgeknapte monumenten

Klaas Jan van der Bent —  19 december 2011

Vrijdag werd er in het Kerkhaventje een klein feestje gevierd. De woningen van het Andreashofje zijn opgeleverd en de eerste sleutels werden uitgereikt aan de bewoners. Een feestelijk moment, zeker voor de bewoners die gespannen hadden uitgekeken naar het moment dat ze weer in hun huisje terug konden keren.

Er was ook nog gelegenheid om de huisjes te bekijken. Het ziet er allemaal prachtig uit en ze kunnen weer voor jaren mee. Zo met het uitzicht op het hofje en de monumentale Oude Kerk op de achtergrond werd wel duidelijk waarom de mensen met zoveel plezier hier woonden.

Nu moet het groen van het hofje nog wel opgeknapt worden maar dat zal binnenkort gebeuren. Het uiterlijk aan de Oude Kerk is een ander verhaal. Het gedeelte dat eigendom is van de kerkelijke gemeente is inmiddels helemaal wit geverfd. De toren is echter van de gemeente en deze steekt nog kaal af tegen de verder witte kerk. Gelukkig is er een goede reden waarom dit nog zo is. Het blijkt dat de toren meer tijd nodig heeft en nog niet geverfd kan worden. Vanwege een technische oorzaak moet deze dus nog een wintertje kaal blijven.

Al met al blijkt het een kostbare zaak om de waardevolle monumenten goed te onderhouden. Daar werd door de verantwoordelijke bouwcommissie ook aan gerefereerd. Tot voor kort kon men voor dit onderhoud nog wel gebruik maken van subsidies van het Rijk maar voor de komende jaren zijn deze subsidies niet beschikbaar. Vandaar dat de grote zorgen over het onderhoud van deze gebouwen aan de gemeente werden overgebracht. Gezien de bezuinigingen is gedeelde zorg niet automatisch halve zorg maar de boodschap is wel luid en duidelijk over gekomen bij de ChristenUnie en de burgemeester die aanwezig waren. Bij een eerstvolgende gelegenheid als over de monumentenzorg wordt gesproken zal dit punt zeker een onderwerp van discussie zijn.

Klaas Jan van der Bent

Posts Twitter Facebook

Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg vormen een schitterende gemeente met veel kwaliteiten maar ook grote uitdagingen. Om hier een succes van te maken is een sterk en daadkrachtig gemeentebestuur nodig. Iets wat op het lijf geschreven is van de ChristenUnie. Wij staan bekend om onze inhoudelijke politiek. Dat leidt tot een betrouwbaar en stabiel bestuur. Precies wat Katwijk nodig heeft. Onze kandidaten zijn betrokken bij wat er in onze gemeente speelt en stellen zich beschikbaar om deze klus te klaren. Laat u vertegenwoordigen door de ChristenUnie. Voor een stabiel en betrokken gemeentebestuur: stem ChristenUnie!