Uitslag poll: jongeren moeten vroeger uitgaan

Atie Kuijt —  22 november 2011

De ChristenUnie heeft gedurende twee en een halve maand een internet-peiling gehouden onder inwoners van Katwijk om hun mening te horen over het vroeger uitgaan van jongeren. De uitkomst was duidelijk: bijna  twee op de drie mensen (62%) vindt dat jongeren eerder moeten uitgaan en dat dit hun gezondheid ten goede komt.

Jongeren gaan in het weekend steeds later uit. Ook houdt een grote groep jongeren zich voorafgaand aan het uitgaan bezig met het fenomeen indrinken. Dit gebeurt meestal thuis, maar ook op hangplekken in de wijk, op het strand of in de duinen. Indrinken lijkt gewoon te worden in onze samenleving. Het is goedkoop, maar niet zonder gevolgen. Zeker niet voor de ontwikkeling van hun hersenen.

Bij de nieuwe horeca wetgeving die hoogstwaarschijnlijk in 2012 ingaat, heeft de gemeente de mogelijkheid om vroeger uitgaan te bevorderen. De ChristenUnie  vindt het belangrijk om te weten hoe ouders er over denken en is van mening dat de uitslag van de peiling een steuntje in de rug kan zijn voor raad en college. Wel 62 procent vindt dat jongeren eerder moeten uitgaan, 33% is het daar niet mee eens en stelt dat de overheid zich daar niet mee moet bemoeien. De rest (5%) maakt het niet uit.

De ChristenUnie verwacht dat door vroeger uit te gaan er minder zal worden ingedronken op plekken waar geen toezicht is. Ook zou het kunnen leiden tot vroeger naar huis gaan, wat belangrijk is voor de fitheid van jongeren, maar ook minder spanning oplevert in het gezin. Veel ouders zien hun kinderen steeds later uitgaan en hebben  daar erg veel moeite mee. Als jongeren vroeger uitgaan en vroeger thuis komen wordt  er minder drugs gebruikt, want ze hoeven het niet tot ’s morgensvroeg “vol te houden”.  Het tegengaan van indrinken kan eveneens bijdragen aan minder overlast op straat.

De ChristenUnie heeft naar aanleiding van deze peiling een redelijk beeld gekregen van hoe burgers denken over het uitgaan van jongeren. De nieuwe Drank- en Horecawet biedt kansen om vroeger uitgaan te bevorderen en de ChristenUnie vindt dat deze kans met beide handen moet worden aangegrepen. In januari vindt het debat in de gemeenteraad plaats.

Atie Kuijt

Vanuit het geloof dat God regeert, neem ik mijn verantwoordelijkheid een bijdrage te leveren in onze samenleving. Vanuit de politiek, vanuit de ChristenUnie, zet ik me in voor een betrokken, maar ook stabiel bestuur. Daarbij gaat het om het welzijn van jong en oud, sterk en kwetsbaar, van gezinnen en alleenstaanden. Betrokkenheid in de samenleving betekent voor mij dat ik dicht bij de burger sta, dat ik serieus naar hen luister. Hun inbreng en overtuiging spelen een belangrijke rol in mijn overwegingen om tot besluiten te komen. Niet over de hoofden van de burgers heen, maar samen met hen! Met politieke spelletjes houd ik mij niet bezig. Mijn motto is: Je praat niet alleen, maar je doet ook wat je zegt.

3 reacties aan Uitslag poll: jongeren moeten vroeger uitgaan

1. Wederom heerlijk suggestief……….

2. Ik ben benieuwd op welke manier de CU dit dan in werking wil zetten. Kroegen eerder dicht? Dat is natuurlijk alleen maar het verschuiven van het probleem. Jongeren die van hun ouders tot in de vroege uurtjes weg mogen blijven verkassen gewoon naar Leiden of Noordwijk, of gaan ná de kroeg weer buiten hangen (wat nog veel meer negatieve gevolgen kan hebben op het gebied van drank en drugs) Probeer wat krom is niet meer recht te buigen, maar ga aan de slag met de volgende generatie jongeren. Maak ouders bewust van de gevolgen van alcohol, dat zij de verantwoordelijkheid hebben en dat zij met hun “borreltje na de kerkdienst bij oma” hun eigen kinderen het foute voorbeeld geven.

• Beste Harry, ja van harte eens dat we aan de slag moeten met de volgende generatie, maar besef wel dat de volgende generatie de jongeren van nu zijn; onze toekomstige vaders en moeders die straks het goede voorbeeld moeten geven aan hun kinderen. Nu is het tijd om het tij te keren. Ouders van nu moeten worden bewust gemaakt van de gevolgen van het alcoholgebruik van hun kinderen (de toekomstige generatie). Graag verwijs ik je naar het artikel op onze site dat gaat over het alcoholbeleid en welke stappen we willen nemen.