“Wereld van wetteloosheid” in Scum

Atie Kuijt —  7 oktober 2011

Met verbijstering heb ik in de Katwijksche Post gelezen dat onze jongeren worden uitgenodigd zaterdagavond te komen luisteren naar ”keiharde black metal met rebellie, chaos en wetteloosheid als uitgangspunt”.  Het gaat hierin niet alleen om het luisteren naar muziek. Jongeren worden meegenomen “in een wereld van complete wetteloosheid”.  De toegang is vanaf 16 jaar en ook nog gratis.

De overheid biedt het goede voor haar inwoners en heeft zorg voor haar jongeren, o.a. met een goed jeugdbeleid. Hierbij horen geen stimulering tot chaos en wetteloosheid. Onze fractie is bezorgd over deze ontwikkeling in een jongerencentrum gesubsidieerd door de gemeente en hebben een aantal vragen gesteld aan het college.

Voor de vragen die gesteld zijn:
Art 41 vragen Kattukse Zwarte Nacht

Atie Kuijt

Vanuit het geloof dat God regeert, neem ik mijn verantwoordelijkheid een bijdrage te leveren in onze samenleving. Vanuit de politiek, vanuit de ChristenUnie, zet ik me in voor een betrokken, maar ook stabiel bestuur. Daarbij gaat het om het welzijn van jong en oud, sterk en kwetsbaar, van gezinnen en alleenstaanden. Betrokkenheid in de samenleving betekent voor mij dat ik dicht bij de burger sta, dat ik serieus naar hen luister. Hun inbreng en overtuiging spelen een belangrijke rol in mijn overwegingen om tot besluiten te komen. Niet over de hoofden van de burgers heen, maar samen met hen! Met politieke spelletjes houd ik mij niet bezig. Mijn motto is: Je praat niet alleen, maar je doet ook wat je zegt.

16 reacties aan “Wereld van wetteloosheid” in Scum

1. Ik vind dit evenement van chaos en wetteloosheid wel heel goed passen bij de Gemeente Katwijk. Een gemeente die liegen en bedreigen van haar burgers als volstrekt normale activiteit beschoud.

• Als men ook eens de texten van onze band zal lezen komt men erachter dat wij niet de doorsnee Black Metal band zijn. Ik zeg altijd, EERST huiswerk maken voor dat men ongeleerd informatie de wereld in wil roepen.

2. Waarschijnlijk zijn die 15/16-jarige pubers die hun identiteit aan het ontwikkelen zijn. Daar hoort dit in mijn ogen bij en is van alle jaren en alle generaties… Ook in Katwijk.

3. Quote van de landelijke CU-site:

“Kunst en cultuur horen midden in de samenleving te staan en moeten bereikbaar zijn voor iedereen. Cultuurdeelname in verenigingsverband bevordert de sociale cohesie. Deelname aan muzikale en culturele activiteiten blijkt bovendien een goede manier om het leervermogen van kinderen en jongeren te stimuleren.”

Misschien moet de christen niet zo selectief zijn. Ge zult niet oordelen!

4. Beste mensen van ChristenUnie Katwijk,

Verbijsterd hebben wij vernomen dat jullie, een krantenartikel geschreven door een vrijwilliger, dusdanig interpreteren dat jullie er van uit gaan dat Scum Katwijk jongeren zou stimuleren tot chaos en wetteloosheid, of deelname aan een activiteit die dit als doelstelling zou hebben.

Vervolgens hebben jullie naar aanleiding van het krantenartikel vragen gesteld binnen de fractie en wel over verbreding van het aanbod en over de subsidie die Scum ontvangt.
    Wij vragen ons toch echt af welk beeld jullie hebben van het Scum en of jullie nu werkelijk denken dat wij jongeren aan zouden zetten tot chaos en wetteloosheid.

Is het niet zo dat Scum Katwijk zich al jaren succesvol inzet voor en door jongeren? Zijn er ooit grote incidenten of andere negatieve gevolgen geweest na een activiteit? NEE!!!

Beste mensen van ChristenUnie, jullie zijn morgen van harte welkom om jullie vooronderstellingen bij te schaven en in contact te treden om onze jongeren, bandleden en organisatie.
    Verder willen wij jullie vragen om eerst contact met ons op te nemen, voordat jullie enkele vooronderstellingen openbaar maken via internet en de krant.
    Wellicht hadden wij telefonisch het een en ander toe kunnen lichten en hiermee de bezorgdheid weg kunnen nemen.
    Gemiste kans!

Met vriendelijke groet,
    Nicoline Kuijt
    Namens het bestuur en vrijwilligers van Scum Katwijk.

5. De band Heersch schrijft een wervende tekst voor het persbericht om zijn muziek te promoten en de CU is over deze tekst verbijsterd. Men vraagt zelfs aan het College van B&W wat men gaat doen om dit soort evenementen in de toekomst te voorkomen (censuur van hogerhand is waar de CU kennelijk voor staat). Dit alles dus enkel en alleen gebaseerd op de promotie-tekst die Heersch gebruikt. Met deze reactie roept de CU eigenlijk zelf op tot anarchie, want men maakt er pijnlijk duidelijk mee dat democratie slechts schijn-vrijheid is.

6. Gaat u nou ook kritische vragen stellen over onze betrouwbare en degelijke bieb omdat ze werken van Karl-Marx, Lenin, Albert Camus uitlenen?

• Klaas Jan van der Bent 20 oktober 2011 at 22:06

Nee, dat zijn we niet van plan. Onze vraag is of een dergelijke concert bijdraagt aan de doelstelling van het jeugdbeleid.

7. Hoezo kortzichtig en ondoordacht? Beste mevrouwen en meneren van de ChristenUnie, neem toch niet alles letterlijk. Het is muziek. Als je het wereldje niet kent (of überhaupt geen moeite neemt om je erin te verdiepen), geef er dan ook niet zo’n ongefundeerde mening over.
    Bovendien ben ik het met Nicoline Kuijt eens: ga eerst wederhoor toepassen voordat het in de krant/op de website geplaatst wordt, zoals het echte journalistiek (en redelijkheid) betaamt.
    Groet, Ariënne

• Arja van der Plas 9 oktober 2011 at 14:50

En zo is het!

• Waarom denk je eigenlijk dat we ons niet verdiept hebben? Omdat we een andere mening hebben? Blijkbaar nemen wij het serieuzer op dan jij. Dan hoef je ons nog niet van onredelijkheid te beschuldigen. Overigens hoeven we geen wederhoor toe te passen als we ons baseren op een persbericht van de organisatie zelf.

8. Er wordt hier gesproken over chaos, anarchie en wetteloosheid dat veroorzaakt zou worden door deze muziek. Ik ben gisterenavond zelf in Scum geweest en ik kan jullie vertellen dat dit totale onzin is. Het was gewoon een avondje muziek. Ik heb geen idee waar de Christenunie deze onzin vandaan haalt. Er wordt zomaar uit het niets een misleidend artikel, vol met onjuiste informatie, op internet geplaatst wat iedereen kan zien. Het is duidelijk dat de Christenunie zich totaal niet heeft verdiept in deze metal avond. Uit het niets wordt beweerd dat deze avond allerlei narigheid and such zou veroorzaken. Nogmaals: complete onzin. Je zou toch van een politieke partij verwachten dat ze weten waar ze het over hebben bij het plaatsen van dit soort artikelen, niets is minder waar blijkt maar weer. Mijn vertrouwen in de partij is bij deze enorm gedaald. Doe a.u.b. volgende keer wat meer onderzoek voor het plaatsen van artikelen. Schandelijke vertoning dit.

• Klaas Jan van der Bent 20 oktober 2011 at 22:18

Nogmaals, check de uitnodiging van de avond en de teksten van de band. Wij verzinnen dit niet zelf.

9. Eelco Wijnands 10 oktober 2011 at 15:29

Geachte leden van de CU,

Afgelopen weekend vond er -naast de veel besproken avond in SCUM- een Tribute avond in het Tripodia Katwijk plaats. De hoofdband van deze avond (High Voltage) is een AC/DC coverband. AC/DC is een bekende rockband uit de jaren ’80, met bekende songtitels als “HighWay to Hell”, “Hells Bells”, “I want your blood, “Sin City” en “Hell Ain’t a Bad Place to be”. Dit lijkt mij toch ook niet te beschrijven als een avond waar u gezellig met uw kinderen naar toe zou gaan. Dat u het lef heeft om een kritische benadering jegens SCUM aan te nemen met betrekking tot het door hun opgestelde programma. En tegelijkertijd blind bent voor datgene wat diezelfde avond in het Tripodia op het programma stond vind ik uitermate stuitend. Graag zou ik een reactie van u ontvangen met betrekking tot de avond in het Tripodia. Ik hoop dat in deze ook dezelfde houding aan durft te nemen als jegens SCUM en ook tot dezelfde acties overgaat jegens het Tripodia. Vragen aan het college inbegrepen. Want dat dit soort taferelen zich af kunnen spelen in het Tripodia, die onderdak biedt voor een breed publiek en met dezelfde gemeenschapsgelden wordt gefinancierd als SCUM vind ik uitermate verontrustend. Ik hoop snel een reactie van u te ontvangen inzake deze kwestie.

Met vriendelijke groet,

Eelco Wijnands

• Klaas Jan van der Bent 20 oktober 2011 at 22:44

Beste Eelco, zoals al eerder aangegeven gaat het ons niet om het verbieden van de muziek. Onze vragen richten zich voornamelijk op de uitvoering van het jeugdbeleid. Jongerencentra (waaronder SCUM) hebben daarin een bijzondere rol. Wij vragen ons af of een dergelijk (gratis) concert past bij de doelstelling van dat jeugdbeleid en daar willen we graag een debat over.
      Een discussie over het cultuurbeleid waar Tripodia een rol in speelt is wezenlijk anders, maar niet minder interessant. Binnenkort komt het subsidiebeleid ter sprake. Misschien een mooie aanleiding om die discussie te voeren?!

Trackbacks en Pingbacks

1. Zaterdag: Kattukse Zwarte Nacht. Update: ChristenUnie stelt vragen aan College over de bands. Black Metal: kan dat zomaar? @ Kattuk.nl - 7 oktober 2011

[…] update: De CU heeft het op haar site over: Wereld van Wetteloosheid in Scum Ze zijn verbijsterd dat onze jongeren hiervoor worden […]