ChristenUnie verzamelt meningen

Klaas Jan van der Bent —  29 oktober 2011

De ChristenUnie is de straat op gegaan om meningen te verzamelen over enkele actuele onderwerpen. Op vrijdag en zaterdag waren de fractieleden de vinden in verschillende winkelcentra en op de weekmarkt in Katwijk. De actie werd zeer op prijs gesteld en menigeen liet ook duidelijk weten wat ze van de verschillende onderwerpen vonden.

De mensen is ook een folder meegegeven met daarop een uitnodiging om op de website toch vooral de mening te geven. Dat kan als reactie op dit bericht of binnenkort op de thema-pagina’s van de verschillende onderwerpen.

De inhoud van de folder staat hieronder beschreven en is ook apart te downloaden: folder ChristenUnie Katwijk

Zeejachthaven
De gemeenteraad moet in november besluiten of zij verder wil met de plannen voor een zeejachthaven. De ChristenUnie staat in beginsel positief tegenover een zeejachthaven. Op de website van de gemeente vindt u een filmpje waarin u een beeld kunt krijgen van de varianten die voorliggen. Op 1 november 19.30 uur kunt u uw mening geven tijdens een bijeenkomst met raadsleden op het gemeentehuis. Wij willen graag dat u zich mengt in de discussie over dit grote project. Laat ons weten wat u vindt.

Politie en veiligheid
De ChristenUnie staat voor een veilige leefomgeving. Straten en wijken moeten veilig zijn en u moet zich veilig voelen. Op ons initiatief is een enquête over veiligheid gehouden. Er zijn veel aandachtspunten naar voren gekomen. Binnenkort moet de gemeenteraad de prioriteiten voor de komende jaren vaststellen. De politiecapaciteit is echter schaars. Keuzes moeten worden gemaakt. Uw mening is altijd welkom. Laat van u horen!

Jeugd en alcohol
Alcohol drinken is slecht voor de (hersenen)ontwikkeling van jonge kinderen. Het blijkt dat ouders een belangrijke rol kunnen spelen in het alcoholgebruik van hun kinderen. Uit onderzoek blijkt dat het uitstellen van alcoholgebruik door jongeren heel goed mogelijk is als ouders hun kinderen geen alcohol geven en ze stimuleren om niet te drinken. Ook blijkt dat de gedachte van ouders, dat het verbieden van alcohol averechts werkt, niet juist te zijn. Als ouders streng zijn en regels stellen blijkt dat jongeren dan later beginnen met alcohol drinken en dat ze ook minder drinken. Voorwaarde is wel dat ouders hun kinderen uitleggen wat de schadelijke effecten zijn. Daarover kunt u meer lezen op onze website. Heeft u trouwens op onze website al de poll ingevuld over vroeger uitgaan in Katwijk?

Bibliotheek en cultureel cluster
De ChristenUnie is geen voorstander van een super bieb in Katwijk aan Zee. Wij willen dat in alle kernen van de gemeente een op maat gesneden bibliotheekfunctie is. Wel willen wij nadenken over de toekomst van de bibliotheek in het digitale tijdperk. En ook over de vraag of er een cultureel cluster in Katwijk aan Zee moet komen en hoe dat er uit ziet. Wij willen uw ideeën en behoeften graag weten.

Klaas Jan van der Bent

Posts Twitter Facebook

Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg vormen een schitterende gemeente met veel kwaliteiten maar ook grote uitdagingen. Om hier een succes van te maken is een sterk en daadkrachtig gemeentebestuur nodig. Iets wat op het lijf geschreven is van de ChristenUnie. Wij staan bekend om onze inhoudelijke politiek. Dat leidt tot een betrouwbaar en stabiel bestuur. Precies wat Katwijk nodig heeft. Onze kandidaten zijn betrokken bij wat er in onze gemeente speelt en stellen zich beschikbaar om deze klus te klaren. Laat u vertegenwoordigen door de ChristenUnie. Voor een stabiel en betrokken gemeentebestuur: stem ChristenUnie!

2 reacties aan ChristenUnie verzamelt meningen

1. Dames en heren,

Tot welk bedrag denkt Katwijk voor te financieren? Denk aan diverse onderzoeken enz. Ik lees nergens een maximum bedrag.
    Het gaat hier voor een gemeente om een zeer groot project.

Ik dank u voor uw aandacht.

Mvg
    Bas Zweng

• Klaas Jan van der Bent 10 november 2011 at 11:41

Terecht punt. Uitgangspunt was nu dat de haven budget-neutraal zou zijn. Dat wil zeggen dat de haven zelf de gemeente niets zou mogen kosten. Onderzoeken moeten echter wel betaald worden zolang Katwijk de enige partij is die dit trekt. Daarom had de ChristenUnie graag nog een stap gezet. In de volgende stap zou duidelijk moeten worden welke partijen (Rijk, provincie, markt) mee zouden willen doen en wie welke kosten en risico’s draagt. Helaas zullen we dat niet te weten krijgen omdat een meerderheid op dit moment al met het traject wil stoppen.