Politiek toont begrip voor bezuinigingen

Klaas Jan van der Bent —  6 april 2011

Na een uitgebreide discussie over de bezuinigingsvoorstellen van het college bleek er opvallend veel overeenstemming te zijn tussen de politieke partijen.

bezuinigingen

Wel probeerde enkele partijen nog wat af te knabbelen van de bezuinigingen van 11 miljoen of deze pas later in te laten gaan maar wethouder van Duin gaf geen duimbreed toe. “Alle meters wijzen op 11 miljoen”, gaf hij aan met daarbij de onheilspellende boodschap dat het nog wel eens meer zou kunnen worden.

Inhoudelijk werden er geen alternatieve bezuinigingsvoorstellen gedaan en kon het grootste deel van de voorstellen op instemming rekenen. Natuurlijk zou het best pijn doen maar het bleek toch ook wel dat veel organisaties zelf in staat zijn deze bezuinigingen op te vangen. Raadslid Bol van GemeenteBelangen verzuchtte zelfs dat het goed is om steeds kritisch naar je uitgaven te kijken en dat de bezuinigingen aangeven dat de raad de afgelopen jaren wat heeft laten liggen.
Brede consensus was er over enkele zorgpunten zoals o.a. de huishoudelijke zorg, onderwijs en peuterspeelzalen. Gelukkig deelt het college deze zorg en is men al in gesprek met verschillende partijen om een alternatieve invulling te vinden.
De ChristenUnie vindt het een gezond teken dat veel organisaties de bezuinigingen zelf goed op kunnen vangen. Het toont de kracht van de organisaties in onze gemeente. Het grote draagvlak van het proces is mede een gevolg van het uitgebreide traject dat het college heeft uitgestippeld. De afgelopen periode zijn er erg veel gesprekken gevoerd met allerlei organisaties om naar hen te luisteren maar ook om uit te leggen waarom sommige maatregelen genomen moeten worden. De komende tijd zal het college nog uitgebreid met enkele organisaties om tafel gaan. Wij verwachten dat daarmee ook de ergste zorgpunten weggenomen kunnen worden.

Klaas Jan van der Bent

Posts Twitter Facebook

Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg vormen een schitterende gemeente met veel kwaliteiten maar ook grote uitdagingen. Om hier een succes van te maken is een sterk en daadkrachtig gemeentebestuur nodig. Iets wat op het lijf geschreven is van de ChristenUnie. Wij staan bekend om onze inhoudelijke politiek. Dat leidt tot een betrouwbaar en stabiel bestuur. Precies wat Katwijk nodig heeft. Onze kandidaten zijn betrokken bij wat er in onze gemeente speelt en stellen zich beschikbaar om deze klus te klaren. Laat u vertegenwoordigen door de ChristenUnie. Voor een stabiel en betrokken gemeentebestuur: stem ChristenUnie!