ChristenUnie wil snel einde drugsoverlast Dahliastraat (Katwijk)

admin —  27 januari 2010

Onlangs bereikten de ChristenUnie klachten over aanhoudende overlast als gevolg van drugsgebruik in de Dahliastraat. De ChristenUnie is op bezoek geweest en heeft zich laten informeren over de situatie. Het blijkt dat een bewoner met psychiatrische problemen en een drugsprobleem voor aanhoudende overlast zorgt voor de omgeving. Meerdere malen worden rondom de woning praktijken waargenomen die gerelateerd zijn aan het dealen van drugs. Er is inmiddels een dik dossier opgebouwd van wat er de afgelopen vier jaar allemaal is gebeurd.

De ChristenUnie heeft dit dossier met stijgende verbazing en ergernis gelezen. Veel instanties (zoals zorgverlener GGZ, woonstichting KBV, gemeente en politie) zijn met het onderwerp bezig maar er lijkt verder niks te gebeuren. De omwonenden blijven geconfronteerd met de overlast en er overheerst een gevoel van onveiligheid. Zij hebben geen vertrouwen meer in de instanties en hebben inmiddels de pers en de politiek om aandacht gevraagd.
De ChristenUnie is zeer verbaasd over deze gang van zaken. In juli 2008 is immers het veiligheidsbeleid van de gemeente Katwijk vastgesteld door de gemeenteraad. De ChristenUnie heeft toen, samen met alle partijen in de raad, het college de opdracht gegeven om “Het aanpakken van de overlast- en criminaliteitsaspecten als gevolg van alcohol- en drugsgebruik ” de hoogste prioriteit te geven in het veiligheidsbeleid van de gemeente. Het college zag deze uitspraak van de raad als een steun in de rug. Burgemeester Wienen gaf aan zijn verantwoordelijkheid, die hij voor het handhaven van de openbare orde draagt, maximaal te benutten. Dit rijmt niet met de situatie zoals die nu al vier jaar voortduurt in de omgeving van de Dahliastraat.

Er moet hier zo snel mogelijk een oplossing voor komen. Daarom zal de ChristenUnie in de komende raadsvergadering de portefeuillehouder om opheldering vragen waarom deze overlast blijft voortduren. Verder zal de raad worden opgeroepen om het college de opdracht te geven om samen met de politie zo snel mogelijk in te grijpen zodat deze overlast een halt wordt toegeroepen.